Meest recent

    Ticketverkoop Tomorrowland: heeft iedereen wel gelijke kansen?

    Op het dancefestival Tomorrowland is iedereen welkom. Maar bezoekers die big spenders zijn, of over wiens profiel men veel weet, misschien nog net ietsje meer. Dat zeggen experts in een reportage van "Terzake". Want iedereen wordt er gevolgd, ook al beseffen we dat niet altijd even goed. En hoe zit dat dan met de privacy?   

    Hoe grondig de organisatie het sociaal profiel van bezoekers screent, weten we niet, maar voor experts is het eenvoudig: "Een toporganisatie als deze zal wel de technologische middelen daartoe hebben, en waarom zouden ze het niet doen? Commercieel gezien zou dat raar zijn", zegt innovatie-expert Cain Ransbottyn.    

    Daarom zouden bezoekers met een goed consumentenprofiel meer kans maken bij het bestellen van een ticket. Ransbottyn zegt het zo: "Als je dit jaar niet binnen bent geraakt (in de online verkoop), zullen sommigen denken ik ben een van de ongelukkigen, volgend jaar nog eens proberen. Maar ik zou eerder denken: als je binnen bent, zorg dan dat je genoeg spendeert, dat je bijvoorbeeld twee flessen vodka bestelt, dan heb je geen enkel probleem om volgend jaar terug te komen."  Tomorrowland was niet bereikbaar voor een reactie.

    Als je binnen bent, zorg er dan voor dat je opvalt en genoeg spendeert, dan kom je volgend jaar terug

    Een en ander staat wel in de algemene voorwaarden die je bij je ticket ontvangt, "maar je bent dan zo euforisch, dat je die 27 bladzijden volledig gaat negeren. Stiekem geef je dan wel toestemming om jezelf, je profiel, je data, vrij te geven aan derden", zegt Ransbottyn in Terzake.

    "Je loopt uiteindelijk met een leiband aan. Of een elektrische enkelband", maakt privacy-jurist Matthias Dobbelaere-Welvaert de vergelijking. "Je wordt gewoon gevolgd. Punt aan de lijn."

    En die gegevens zijn commercieel heel interessant, en geld waard. De gegevens worden aan elkaar gekoppeld voor gerichte reclameboodschappen. Privacy-issues dus, die op het eerste gezicht onschuldig lijken, maar Dobbelaere-Welvaert waarschuwt.

    "We hebben uiteindelijk allemaal wel iets te verbergen. Seksuele voorkeuren, politieke voorkeuren bijvoorbeeld. (...) Mochten burgers echt kunnen zien wat databedrijven doen met hun persoonsgegevens, waar die allemaal naartoe gaan, ik denk dat ze echt wakker zouden worden."  

    Mochten burgers kunnen zien wat databedrijven doen met hun persoonlijke data, ze zouden wakker worden

    Staatssecrataris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) kijkt uit naar de nieuwe Europese privacywet die in mei van kracht wordt, want de huidige wetgeving stamt nog uit 1992. "In de nieuwe economie zijn de digitale data het nieuwe goud geworden. Bedrijven zijn constant op zoek om meer informatie over ons te verzamelen, en het wordt tijd dat we dit aan banden leggen. Die nieuwe Europese wetgeving (GDPR) is daarom zo cruciaal."

    De Backer zegt dat de nieuwe privacycommissie de nodige bevoegdheden én middelen zal hebben om op te treden. We gaan ook samenwerken op Europees vlak, en dat zal ook nodig zijn, zegt hij.

    De nieuwe Europese GDPR-wet is echt cruciaal

    Het vergaren van informatie: Big Brother volgt je

    • via het surfgedrag op onze smartphone
    • via de polsbandjes die je krijgt op het terrein: "Telkens als je met je bandje betaalt, weten ze welke voorkeur van drank je hebt (welke merken, suikervrij of niet, alcolhoudend of niet)"
    • wie ging naar welk podium, welke artiest werd het langst beluisterd