AFP or licensors

Witte Huis wil Van Gogh, maar krijgt gouden wc-pot

Het Witte Huis wilde een schilderij van Vincent van  Gogh lenen van het Guggenheim, maar het New Yorkse museum heeft in de plaats een gouden toiletpot aangeboden. Het gaat om een werk van  kunstenaar Maurizio Cattelan, die het omschrijft als "kunst van de 1 procent (rijksten van de planeet), voor de 99 procent."

In een e-mail die in september werd verstuurd, wees de artistieke directrice en conservatrice van het Guggenheim, Nancy Spector, de vraag van het Witte Huis af om "Sneeuwlandschap" (1888) van Van Gogh te mogen lenen, zegt het Guggenheim aan de Washington Post. Spector zei dat het doek in Guggenheim Bilbao tentoongesteld zou worden, om terug te keren naar New York en daar "in een niet al te verre toekomst" te blijven.

In de plaats daarvan stelde ze voor om de gouden toiletpot van Maurizio Cattelan op te sturen, die in het Guggenheim te zien was van september 2016 tot de zomer van 2017. Het werk heet "America" en bestaat uit wc-pot uit 18-karaats goud en werkt helemaal. Terwijl het werd tentoongesteld in het museum, tegenover Central Park, hebben ongeveer 100.000 personen de pot gebruikt. 

"De artiest zou het aan het Witte Huis willen uitlenen voor een lange termijn", schreef de artistiek directrice van het Guggenheim, volgens de Washington Post. "Het heeft, uiteraard, een uitzonderlijke waarde en is relatief fragiel, maar we zouden u alle instructies leveren voor installatie en onderhoud." 

Tegenaanbod

"Het spijt ons dat we niet aan uw oorspronkelijke vraag kunnen tegemoetkomen", besloot Spector. "Maar we hebben er hoop op dat dit bijzonder aanbod u kan interesseren." Het Guggenheim wilde niet reageren op vragen van de Amerikaanse krant. Het Witte Huis gaf alleszins geen gevolg aan het aanbod.

De conservatrice van het Guggenheim heeft president Donald Trump al herhaaldelijk bekritiseerd sinds zijn verkiezing. Ze beschreef zijn presidentschap als een dat "gekenmerkt is door schandalen en bepaald door de vrijwillige inperking van een ontelbaar aantal individuele vrijheden".

In augustus legde ze in een blog uit dat het werk van Cattelan "de referentie aan Trump is die de meeste weerklank kreeg" tijdens zijn verblijf in het Guggenheim, ook al kon het anders geïnterpreteerd worden.