Meest recent

    Archiefbeeld.

    Is het einde van het lokale bankkantoor nabij?

    Het voorbije jaar gingen er in ons land ruim 200 bemande bankkantoren dicht, zo blijkt uit een rondvraag van De Standaard bij de vier grootbanken. Die trend zal zich nog verder doorzetten. "Maar er zullen nog altijd fysieke advieskantoren nodig zijn."

    Op een jaar tijd 69 bemande bankkantoren weg bij ING en bij KBC, 38 bij BNP Paribas Fortis en 25 bij Belfius: samengeteld is het al een hele hoop, maar er is niemand die er echt van opkijkt. Een blik op de cijfers die Febelfin, de koepel van de Belgische banksector, in de aanbieding heeft, zegt genoeg: in de voorbije tien jaar zijn er in ons land liefst 2.269 kantoren verdwenen.

    (Lees verder onder de grafiek)

    Toch zijn hier in vergelijking met andere Europese landen nog veel 'fysieke' kantoren. Ons land telde in 2016 603 bankkantoren per 1 miljoen inwoners, zo toont een internationale vergelijking van Febelfin op basis van gegevens de Europese Centrale Bank (ECB). Enkel Cyprus (639) en Spanje (625) tellen er meer. De Nederlandse banksector is op dat vlak al een pak 'slanker': 102 kantoren per 1 miljoen inwoners.

    (Lees verder onder de grafiek) 

    De beweging naar minder kantoren zal dus alleen maar versnellen. Zo heeft ING al aangekondigd om uiteindelijk maar 650 kantoren te willen overhouden na de integratie van Record Bank, die volop aan de gang is. Dat zou betekenen dat er de komende jaren nog 455 kantoren dicht moeten. Ook bij BNP Paribas Fortis schatten ze dat er eind 2018 nog eens 67 bemande kantoren minder zullen zijn.

    Klanten beslissen nu zelf waar en wanneer ze hun bankzaken willen regelen

    Hilde Junius, woordvoerster BNP Paribas Fortis

    Iedereen digitaal

    Alle banken wijzen naar de immer groeiende interesse van klanten in digitaal en mobiel bankieren. Almaar minder klanten gaan naar een fysiek kantoor, zo zien ze bij BNP Paribas Fortis in hun cijfers. "De fysieke klantencontacten zijn gedaald met 19 procent in de eerste helft van 2017 ten opzichte van dezelfde periode in 2016", laat woordvoerster Hilde Junius weten. "Maar in de eerste helft van vorig jaar is het gemiddeld aantal digitale sessies per maand gestegen met 25 procent ten opzichte van de eerste helft van 2016. Klanten beslissen nu zelf waar en wanneer ze hun bankzaken willen regelen."  

    Eenzelfde geluid bij Viviane Huybrechts, woordvoerster bij KBC: "De klant bepaalt het tempo. Daarom heeft het geen zin om zo eenzijdig te focussen op die fysieke kantoren. Klanten kunnen nu ook mobiel bankieren, internetbankieren en we bieden ook KBC Live aan, waarbij ze kunnen bellen, chatten of videochatten met onze adviseurs. Tegenwoordig hebben we zo ongeveer 4.000 gesprekken per maand." Huybrechts wijst er ook op dat 80 procent van de experts bij KBC Live net afkomstig is uit het lokale kantorennet.

    In theorie kan dit doorgaan tot er geen kantorennet meer overblijft. Maar daar geloof ik niet in

    Professor Bjorn Cumps, Vlerick Business School

    Een tweede verklaring zijn de kosten van zo'n lokaal kantorennetwerk, vertelt professor Bjorn Cumps van de Vlerick Business School. "Het verdienmodel van de banken staat onder druk door de lage rente. Daar komt nog eens bij dat de banken hun informaticasystemen moeten aanpassen aan de nieuwe data- en privacyregels. Daar kruipt enorm veel geld in.  Dan is het logisch dat je gaat kijken naar de kosten en het kantorennet is nu eenmaal een grote kostenpost." Net om die reden zie je sinds vorig jaar niet alleen kantoren van grootbanken, maar ook van de kleinere spelers verdwijnen, merkt Cumps nog op.

    (Lees verder onder de foto)

    Geen paniek

    Bij de bonden zijn ze momenteel niet echt gealarmeerd door de inkrimping van het kantorennet. "We volgen dat van dichtbij, dus verrast zijn we niet", zegt Dirk De Backere van bediendenbond LBC-NVK bij KBC. "Het is normaal dat KBC het klantengedrag evalueert. Of het nu over Carrefour gaat of over een bank: je moet je gewoon tijdig voorbereiden op de veranderende markt. Dat die 69 KBC-kantoren verdwenen zijn 'zonder enig lawaai' is daarvan een goede illustratie."

    Paniek is ook niet nodig, denkt professor Cumps. "In theorie kan dit doorgaan tot er geen kantorennet meer overblijft. Maar daar geloof ik niet in. Er zullen altijd nog advieskantoren nodig zijn. Dat grote belang van een lokale aanwezigheid blijft voor de banken. Maar onder elke kerktoren een bank, nee, dat zit er niet meer in."