Meest recent

    Vijf vragen en vijf antwoorden over Tournée Minérale

    Vandaag start de tweede editie van Tournée Minérale, de preventiecampagne van de Druglijn, de Stichting tegen Kanker en de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugsproblemen (VAD) om mensen bewust te maken van hun alcoholgebruik. Tienduizenden Vlamingen hebben zich online officieel geregistreerd en beloven om een maand lang geen alcohol te drinken. Heel wat deelnemers van vorig jaar drinken nog steeds minder, aldus de UGent.

    Wat is het?

    Tournée Minérale is een gezondheidscampagne die vooral draait rond bewustmaking. Het doel van is vooral om op een laagdrempelige manier alcoholgebruik ter sprake te brengen, en op die manier misschien bepaalde alcoholgewoontes te doorbreken. Daarnaast zamelt de campagne geld in voor kankeronderzoek. Een gift is vrijblijvend en geen voorwaarde om mee te doen aan Tournée Minérale.

    De organisatie raadt alle deelnemers aan om zich officieel te registreren. Wie dat doet, krijgt wekelijks een bemoedigende mail met tips. Die aanmelding werkt als een vorm van sociale controle, en wakkert het groepsgevoel aan, waardoor deelnemers niet het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan.

    Wie doet het?

    Aan de eerste editie van Tournée Minérale hebben 122.460 Belgen deelgenomen die zich officieel hadden geregistreerd. Je kon als individu meedoen, of je aansluiten bij een bepaalde groep en zo bijvoorbeeld deelnemen als bedrijf.  Zes op de tien deelnemers waren vrouwen. De gemiddelde leeftijd was 40 jaar bij de vrouwen en 43 jaar bij de mannen.

    Dit jaar mikt de Stichting tegen Kanker op nóg meer deelnemers. Iedereen die vorig jaar meedeed, kreeg een mail om zich opnieuw in te schrijven. Nieuw is dat je andere deelnemers actief kan uitdagen via sociale media. Duizenden mensen hebben dat gedaan. Ook Bekend Vlaanderen maakte gretig van die optie gebruik: via sociale media ontstond zo een ketting van uitnodigingen.

    Wat is het effect?

    De UGent bevroeg ruim 15.000 deelnemers een half jaar na Tournée Minérale. Voor 80% van hen was Tournée Minérale een succes. Ruim de helft vond het achteraf makkelijker om een gesprek over alcohol aan te gaan. En bijna 90% van de deelnemers gaf toen aan om een tweede deelname in 2018 te overwegen.

    Ook op langere termijn had Tournée Minérale effect: een groot deel van de 15.000 bevraagde deelnemers veranderde hun alcoholconsumptie ook de rest van het jaar. Uit onderzoek van de UGent blijkt dat mensen na Tournée Minérale nog steeds gemiddeld iéts minder drinken. Wie voor Tournée Minérale gemiddeld tien glazen alcohol per week dronk (de gezondheidsnorm voor mannen én vrouwen, nvdr), beperkt dat tot gemiddeld acht glazen per week. Daarnaast geeft 9 op de 10 deelnemers aan dat ze zich gemiddeld gezonder voelen, omdat ze bijvoorbeeld beter slapen en meer energie hebben.

    Langs de andere kant miste Tournée Minérale zijn effect op de horeca niet: zes op de tien restaurants zag zijn omzet in februari 2017 dalen. De helft van de bijna 400 bevraagde zaken registreerde een omzetdaling van minstens 10 procent. Tegelijk zat de verkoop van non-alcoholische dranken in de lift, zowel in de horeca als bij drankenhandelaars. Deelnemers aan Tournée Minérale gingen dus op zoek naar alternatieven.

    Om te anticiperen op een tweede Tournée Minérale, heeft Horeca Vlaanderen een brochure verspreid onder zijn leden. De boodschap: denk creatief na over het non-alcoholische aanbod dat je serveert. Wie geen aangepaste wijn bestelt bij een maaltijd, wil meer keuze dan cola of bruiswater, aldus Horeca Vlaanderen.   

    Waarom is Tournée Minérale populair?

    Dat de eerste editie van Tournée Minérale zo veel deelnemers overtuigde, verbaast socioloog Piet Bracke (UGent) niet. “Dit kan een modegril zijn, maar we zien in onze samenleving al even een tendens. We gaan onze gezondheid actief linken met onze levensstijl. De opvatting heerst dat je uit bepaalde gewoontes kan afleiden of iemand gezond is of niet: wie rookt zal bijvoorbeeld een pak minder gezond bevonden worden dan een niet-roker die drie keer per week gaat lopen", legt hij uit.

    Tournée Minérale brengt gelijkgezinden met eenzelfde doel samen rond een thema dat we allemaal interessant vinden: gezondheid.

    "Het uitgangspunt is dan dat wie gezond leeft, uiteindelijk voor zichzelf het verschil kan maken. Acties die rond gezondheid draaien, spreken daarom veel mensen aan. Want we willen allemaal lang en gezond leven. Bovendien willen we ons onderscheiden van de anderen door een bepaalde levensstijl. Met gelijkgezinden voelen we ons instant verbonden. Vandaar de belangrijke sociale component aan acties als Tournée Minérale: wij vormen een tijdelijke groep met een gemeenschappelijk doel. En we vinden elkaar via sociale media."

    "Reken daar nog het ethos van zelfdiscipline bij, waar we veel waarde aan hechten. Vandaag is er zo veel mogelijk of voorhanden, dat wie zichzelf bepaalde regels oplegt om zijn gedrag in de hand te houden veel krediet krijgt. Alcohol is vandaag quasi overal voorhanden: actief "nee" zeggen en zich onthouden wordt op die manier iets betekenisvol. Zeker in een bourgondische cultuur als de onze."

    Hoe houd je Tournée Minérale vol?

    • Breng je omgeving vooraf op de hoogte van je deelname.
    • Denk vooraf na over eventuele valkuilen, en mogelijke oplossingen.
    • Anticipeer op “lastige vragen” of aanhoudende grappen.
    • Ga zelf op zoek naar alternatieven en durf ernaar vragen op restaurant of café : wat wil je wel drinken in situaties waarin je anders alcohol zou drinken? Het risico bestaat anders dat je je op suikerrijke frisdranken stort, wat ook niet gezond is.
    • Ga vooraf op onderzoek in de supermarkt, of bekijk eens een andere pagina op de drankenkaart. Want een hele maand énkel water drinken: dat is niet de bedoeling van de actie.

    (bron: organisatie Tournée Minérale)