Winterkoopjes zijn geen groot succes

De wintersolden, die eindigen op woensdag 31 januari, zijn als afsluiter van het winterseizoen geen groot succes geweest. Dat melden Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en handelsfederatie Comeos op basis van een rondvraag bij 840 zelfstandige modedetaillisten. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaars 5 procent minder in vergelijking met de wintersolden van seizoen 2016.

"Het warme winterweer deed in geen geval goed aan de verkoop", zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. "Daarnaast moet echter ook rekening gehouden worden met het veranderende aankoopgedrag van de consument en met het feit dat modewinkeliers anders aankochten en dat er hierdoor minder stock was."

De winkeliers kochten dus minder kleding aan, omdat ze - terecht - verwachtten dat er minder gekocht ging worden. Ook de toegenomen concurrentie van online- én offlinewinkels speelt daarbij een rol.

Meer dan de helft van de modewinkeliers geeft volgens Mode Unie en Comeos aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar, terwijl 35 procent aangeeft evenveel verkocht te hebben. 14 procent van de modehandelaars gaf aan beter verkocht te hebben. Op het einde van de solden blijft er gemiddeld nog 23 procent stock van het winterseizoen in de winkel hangen.