Opnieuw gaan 85 jobs verloren, nu bij DHL

De vakbonden werden ingelicht over de geplande sluiting van de site van DHL Supply Chain in Meer. Hierdoor zullen de jobs van 33 arbeiders, 16 bedienden en een 10- tal interims verloren gaan. Daarnaast zouden er ook 25 jobs verdwijnen op de site in Mechelen. Het bedrijf zelf reageert nu.

Het bedrijf bevestigt dat de site in Meer helemaal dicht gaat en dat daar 49 vaste jobs verdwijnen. De enige klant daar heeft beslist heeft om zijn logistieke activiteiten voortaan via het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Tsjechië te organiseren.

De directie nuanceert het aantal jobs dat verloren gaat in Mechelen. Volgens hen gaat het daar om 15 vaste jobs in plaats van 25. De vakbonden rekenen er ook 10 interimjobs bij,  maar hun aantal is volgens de directie wisselend.

De jobs in Mechelen verdwijnen omdat klanten FNAC en Vandenborre hun logistiek voortaan in eigen beheer zouden doen.  "Dat is nog geen voldongen feit, maar een intentie. Er kan dus nog sprake zijn van mensen die herplaatst worden of die meegaan met de klant naar een ander logistiek centrum", zegt Walter Leysen van DHL Supply Chain nu.

"Niettemin begrijpen we de ontgoocheling bij de vakbonden", zegt de woordvoerder van het bedrijf", temeer omdat in Meer vorig jaar al een herstructurering had plaatsgevonden waarbij mensen van de ene site naar de andere werden overgeheveld. Het is dan niet leuk om een jaar later te horen dat alles dicht gaat."     

Vakbonden: "Nog jobverlies in toekomst?"

Het nieuws komt hard aan in de betrokken vestigingen. "Zoiets verwacht je nooit", zegt Wim De Jonghe van BTB-ABVV aan VRT NWS. Er gingen al meer dan 250 jobs verloren bij DHL Supply Chain in minder dan twee jaar tijd.  ”Begin 2017 telde dit bedrijf nog 855 voltijds equivalenten, eind 2017 waren dat er nog 670. Na deze herstructurering zal dit uitkomen op minder dan 600", zegt De Jonghe.    

De volgende dagen plannen ACV en ABVV in alle sites vergaderingen met het personeel om de situatie met de werknemers te bespreken. Ze hopen tot een goed sociaal plan te komen met maximale waarborgen om de getroffen medewerkers naar nieuwe jobs toe te leiden.  

De bonden willen ook met de directie aan tafel, want ze maken zich zorgen over de langetermijnvisie van het logistieke bedrijf in België. "Het lijkt erop dat onze jobs allemaal naar Nederland vloeien. Het mangement in België bestaat ook voornamelijk uit Nederlanders, dus misschien is dat geen toeval", zegt Wim De Jonghe. "Wij willen er zeker van zijn dat er nog niet meer jobs verloren gaan in de in de toekomst".  Dat gesprek komt er volgende week woensdag, laat het bedrijf nu weten.