Meest recent

    Kruis over Eurostadion: Schauvliege geeft geen vergunning

    Het geplande Eurostadion krijgt geen omgevingsvergunning. Dat heeft Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) beslist. "De hinder en de risico's voor mens en milieu kunnen niet tot een aanvaardbaar niveau worden beperkt." En daarmee lijkt het project de doodsteek te hebben gekregen.

    Begin deze maand gaf de Vlaamse administratie al een negatief advies voor de bouw- en milieuvergunning van het Eurostadion op Parking C van de Heizel. De gewestelijke omgevings­vergunnings­commissie, die twintig Vlaamse administraties omvat, oordeelde toen al dat projectontwikkelaar Ghelamco "creatief omspringt" met de wettelijk toegestane maximale oppervlakte. Het bedrijf gaf ook "onvoldoende garantie" om een verkeersinfarct op de Brusselse ring te vermijden.

    Minister Schauvliege moest op basis van dat advies ten laatste morgen de knoop doorhakken. De beslissing viel vandaag al en het werd - zoals verwacht - een "neen". 

    Ze kon ook bijna niet anders. Uit alle adviezen - van onder meer de gemeente Grimbergen, het departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer - concludeert de minister dat de "hinder en de risico's voor mens en milieu niet tot een aanvaardbaar niveau worden beperkt." De aanvraag is ook "niet in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften en met een goede mobiliteit".

    "Creatief omspringen met oppervlakte"

    De minister volgt ook het oordeel van de gewestelijke omgevingscommissie over het "creatief omspringen met de oppervlakte". "De totale oppervlakte van de verschillende recreatie­activiteiten samen bedraagt beduidend meer dan de toegestane 50.000 vierkante meter", zegt ze. Volgens de minister gaat het zelfs om "meer dan het dubbele" van wat stedenbouwkundig mogelijk is op de site en worden de oppervlaktes voor sanitair, horeca en nutsvoorzieningen niet eens meegerekend, hoewel die ook deels ten dienste van de recreatie staan.

    Ghelamco heeft ook te weinig details gegeven over hoe het de verkeers­drukte wil aanpakken, waardoor "de bijkomende verkeersgeneratie onduidelijk blijft", stelt Schauvliege. Tot slot verschilt de finale vergunnings­aanvraag die in 2017 werd ingediend zo hard van de milieu­effecten­rapportage van een jaar eerder, dat de milieueffecten van het project "onvoldoende kunnen worden ingeschat".

    Het Eurostadion lijkt dus de doodsteek te hebben gekregen. Lijkt, want Ghelamco kan nog in beroep gaan tegen de beslissing van de minister of beslissen om een nieuwe aanvraag voor een vergunning in te dienen.