Brusselse regering keurt nieuw Taxiplan goed, sector heeft zijn twijfels

Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) heeft zijn nieuwe Taxiplan voorgesteld. De nieuwe taxiregels werden in eerste lezing door de Brusselse regering goedgekeurd. De basis is dat alle diensten van het bezoldigd personenvervoer onder dezelfde regels en voorwaarden vallen. Uber reageert positief op het plan, de sectororganisaties hebben hun twijfels.

De voornaamste wijziging van het Taxiplan ten opzichte van de laatste versie in april 2017 is dat exploitanten nog altijd chauffeurs in dienst kunnen nemen die met hun wagens rijden, maar de chauffeurs krijgen voortaan wel persoonlijke licenties. Daarmee kunnen ze dan aan de slag als werknemer, als zelfstandige of in een coöperatieve. Chauffeurs moeten voortaan ook een volwaardig sociaal statuut hebben.

"De chauffeurs hebben nu een sterkere positie en krijgen zelf de keuze hoe ze hun werk invullen", stelt Smet. "En voor de klant is er meer keuzevrijheid en kwaliteitscontrole."

Bestelplatformen zoals Uber mogen enkel met vergunde chauffeurs werken en worden aan dezelfde regels onderworpen als de huidige taxi's en limousines. Al het bezoldigd personenvervoer wordt als een taxidienst beschouwd. Zoals Smet al eerder aangekondigde, valt hiermee alle onderscheid weg en moet iedereen dezelfde voorwaarden respecteren. Enkel vergunde chauffeurs met een Brusselse licentie kunnen in Brussel nog bezoldigd vervoer aanbieden.

Uber: "We zien het graag vooruit gaan"

Mobiliteitsplatform Uber reageert positief op de aankondiging van het nieuwe Taxiplan. "We verwelkomen het vooruitzicht van hervormingen en zien het graag vooruit gaan", klinkt het bij Joost Verdiesen, General Manager voor Uber België.

"Zoals we altijd al hebben gezegd, is het belangrijkste voor ons om ervoor te zorgen dat alle professionele chauffeurs van vandaag hun diensten kunnen blijven aanbieden en kunnen bijdragen aan de verbetering van de mobiliteit in Brussel. We kijken uit naar het concept en bespreken het met de autoriteiten", stelt Verdiesen.  

Sector reageert bezorgd

De federaties van de sector hebben hun twijfels bij het Taxiplan van Smet. "We denken dat de chauffeur als werknemer op termijn zal verdwijnen", reageert Sandra Langenus van de Belgische Transportbond (ABVV).

De persoonlijke licentie voor de chauffeurs baart de transportbond zorgen. Hoewel het de macht van de chauffeur moet versterken, kan het een omgekeerd effect hebben. "De macht van de chauffeurs wordt groter en dat is hun kracht. Als ze de ene dag niet tevreden zijn bij een werkgever kunnen ze zomaar opstappen", stelt Langenus. "Ik vrees dat we snel zullen wegglijden in grote garages die wagens per dag verhuren aan de chauffeurs die er zelf geen kunnen betalen. Er zijn veel taxichauffeurs die nu al zo werken en amper het zout op hun aardappelen kunnen betalen."

Toch zijn er ook positieve signalen volgens Langenus. "De regelgeving voor platformen stelt ons wel tevreden en is een goede zaak. De verhoogde controles en de versterkte samenwerking tussen de politiezones en de gewestelijke controleteams is ook positief . Daar is al lang vraag naar vanuit de sector."

"Smet wil uitvinden wat bij Deliveroo niet werkt"

"Minister Smet wil uitvinden wat bij Deliveroo niet werkt", stelt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van de taxibedrijvenfederatie GTL. In het nieuwe taxiplan staat dat exploitanten nog altijd chauffeurs als werkgever in dienst kunnen nemen met hun persoonlijke licentie. Dat ziet minister Smet het liefst gebeuren in de vorm van een coöperatieve.

"Dat is 100 procent onmogelijk. Kijk maar naar Deliveroo. Daar hebben ze ook gezegd dat ze geen werknemers willen die via de freelancecoöperatieve Smart worden tewerkgesteld en enkel met zelfstandigen willen werken", stelt Steenberghen vast. "Het is eigenaardig dat een minister als Pascal Smet, van een sociale partij, de taxisector in Brussel dezelfde richting uit wil als Deliveroo. Hij wil de chauffeurs aan voorwaarden laten werken die te wensen over laten."

Taxibedrijvenfederatie GTL heeft het gevoel dat er helemaal niet geluisterd is en trekt de haalbaarheid van het plan sterk in twijfel. De federatie vreest voor grote acties vanuit de taxisector. "De laatste maanden hebben we elke maand een actie aangekondigd. Dat waren kleine acties om druk af te houden, maar ik vrees dat het nu gaat uitbarsten", besluit Steenberghen.