Meest recent

    "Milieuvriendelijkste vliegtuig" bezoekt Brussels Airport

    Het valt moeilijk te rijmen: vliegen én denken aan het milieu. Toch proberen luchtvaartmaatschappijen én vliegtuigbouwers uit te pakken met een groener imago. Maar is het dat maar, een imago? Of worden er ook echt stappen gezet? Air Baltic -de Letse nationale luchtvaartmaatschappij- kwam vandaag pronken met z'n Canadese Bombardier CS300 op Brussels Airport. De koning van het "ecologisch vliegen".

    De CS-reeks (er bestaan intussen twee modellen van) wordt gebouwd door de Canadese vliegtuigbouwer Bombardier. Het toestel geldt als het meest milieuvriendelijke vliegtuig ter wereld. Zo stoot het fors minder stikstof uit, 20% minder CO2 en is de impact van geluid vier keer lager dan bij vergelijkbare toestellen. Cijfers die er niet om liegen en dat in een industrie die jaar na jaar blijft groeien, samen met de impact op het milieu. 

    De Canadezen proberen die ecologische voetafdruk te verkleinen door intelligent te ontwerpen. De CS-reeks is voorzien van de nieuwste technologieën en is zo gebouwd dat het toestel minder verbruikt en minder geluid produceert.

    Impact op milieu wordt belangrijker, ook in de luchtvaart

    De tijd dat vliegtuigbouwers het milieu en de impact van wat ze bouwen op het milieu niet meenamen naar de tekentafel ligt al even achter ons. Bij elk nieuw toestel, elk nieuw ontwerp dat tot leven komt speelt het milieu een belangrijke rol. En dat is niet alleen uit bezorgdheid voor de impact van de luchtvaart op de opwarming van de aarde en het klimaat maar vooral door economische motieven.

    Vliegtuigen die minder verbruiken, brengen nu eenmaal meer geld op voor wie ermee vliegt. Niet alleen deze CS-reeks speelt handig in op de relatie ecologie versus economie, ook de grote constructeurs zoals Boeing en Airbus spelen het spel mee.

    Zo ontving het Belgische TUI fly deze week nog een Boeing 737 MAX, die tot 14 procent minder verbruikt en tot 40% minder geluid produceert. Met de volledige vernieuwing van zijn vloot wil TUI fly de komende jaren zijn impact op het milieu en de omwonenden van Brussels Airport fors verlagen.

    Ook het Franse Airbus zit niet stil. Sinds de A380 heeft het al zijn andere modellen voorzien van een nieuwe, zuinigere en stillere variant. Zowel de toestellen voor de korteafstand, de Airbus 320 en 321, als die voor de lange afstand, de Airbus 330 worden voorzien van nieuwe motoren (New Engine Option of ook wel NEO genoemd)  en nieuw design. Ook hun gloednieuwe pronkstuk de Airbus 350 is een ecologisch en technologisch wonderkind.

    Ecologisch vliegen lijkt een tegenstelling en dat is het eigenlijk ook, maar er worden elk jaar opnieuw stappen gezet naar minder verbruik en minder impact. Of daarmee de ecologische voetafdruk van het luchtverkeer ook écht gaat dalen, valt af te wachten.