Meest recent

    Eén lage-emissiezone voor heel  Vlaanderen? Beter focussen op dichtbevolkte gebieden

    De partij Groen wil van heel Vlaanderen een lage-emissie­zone maken. Stijn Jansen, expert luchtkwaliteit bij de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), heeft daar in "De wereld vandaag" op Radio 1 bedenkingen bij.

    Vandaag is het precies 1 jaar geleden dat Antwerpen als eerste stad in Vlaanderen een lage-emissiezone invoerde. De oudste en meest vervuilende voertuigen mogen er sindsdien niet meer in de binnenstad. Groen wil het principe van de lage-emissiezone uitbreiden tot heel Vlaanderen. Maar Stijn Jansen formuleert daar bedenkingen bij.  

    Focussen op stedelijke gebieden

    "In landen als Engeland, Duitsland en Nederland zijn ze al veel langer met lage-emissiezones bezig dan bij ons," zegt hij in De Wereld Vandaag. "We zien dat ze daar vooral focussen op de stedelijke gebieden. Ik denk dat we ook in Vlaanderen moeten focussen op de steden, omdat uitlaatgassen vooral daar problemen veroorzaken. Onze steden zijn dichtbevolkt en de gassen blijven er hangen tussen de gebouwen, waardoor mensen ze in grotere concentraties inademen."

    99 procent minder dieselroet

    Jansen juicht alvast toe dat de lage-emissiezones die er in ons land zijn (sinds 1 januari dit jaar is er ook een LEZ in Brussel) en in de toekomst nog zullen komen, tot een versnelde vergroening van het wagenpark zullen leiden. "Als je weet dat een moderne dieselwagen met Euro 6-norm 99 procent minder dieselroet uitstoot dan een oudere wagen met Euro 3-norm, dan besef je dat de luchtkwaliteit er sterk op vooruit zal gaan."