Meest recent

    Europese Commissie is voorstander van gratis kraantjeswater op restaurant

    De Europese Commissie vindt dat restaurants gratis kraantjeswater zouden moeten aanbieden aan hun klanten. Maar er komt geen Europese verplichting om dat te doen. De lidstaten moeten restaurants ertoe aanmoedigen om gratis water aan te bieden. Dat is goedkoper voor de consument, en zorgt voor minder plastic afval, vindt de Commissie.  

    De Europese Commissie presenteerde vanmiddag een herziening van de drinkwaterrichtlijn uit 1998. De herziening is onder meer een antwoord op het burgerinitiatief Right2Water: 1,6 miljoen Europeanen riepen de EU op om ervoor te zorgen dat iedereen in Europa toegang heeft tot drinkbaar water. Aan de richtlijn is daarom een nieuw artikel toegevoegd, waarin staat dat lidstaten ervoor moeten zorgen dat er op openbare plaatsen, zowel binnen als buiten,  gratis drinkbaar water ter beschikking is. De lidstaten moeten restaurants ook aanmoedigen om gratis kraantjeswater op tafel te zetten.

    Minder plastic

    Er komen ook strengere veiligheidsnormen voor kraantjeswater. Drinkwater­maatschappijen zullen informatie over de kwaliteit van het water openbaar moeten maken op het internet.  De Commissie hoopt dat consumenten daardoor meer kraantjeswater gaan drinken dan water uit plastic flessen, dat veel duurder is. Frans Timmermans, eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie, rekent op een daling van het verbruik van water uit flessen met 17 procent. 
    Lees verder onder de video.

    Volgens berekeningen van de Commissie kunnen consumenten in Europa 600 miljoen euro besparen door meer kraantjeswater te drinken. Kraantjeswater kost gemiddeld 0,002 euro per liter.  Zowel het Europees Parlement als de regeringen van de 28 lidstaten gaan het voorstel van de Europese Commissie nu bestuderen, en ze kunnen het ook nog grondig aanpassen.

    België

    Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) vindt het goed dat Europa het drinken van kraantjeswater aanmoedigt.  Restaurants moeten wel zelf kunnen kiezen of ze het gratis aanbieden, en ze moeten dat duidelijk communiceren naar de klant.

    "Het moet natuurlijk voor de consument transparant gebeuren. Dat wil zeggen dat de mensen weten dat als er een karaf op tafel wordt gezet, dat het om drinkwater gaat. En ten tweede moet in alle transparantie aan de consument duidelijk worden gemaakt of daar al dan niet een prijs voor aangerekend wordt", zegt Peeters.

    Horeca Vlaanderen is minder enthousiast en benadrukt dat kraantjeswater ook niet gratis is. "Kraantjeswater moet ook geseverveerd worden en daar is personeel voor nodig", zegt Kurt Neyrinck.

    "Ik hoor het graag zeggen dat in die zuiderse landen dat allemaal gratis aangeboden wordt, maar wij leven nu eenmaal in België en in België heersen er andere regels. Ik bedoel dat personeel hier stukken meer kost. En als Europa daarover een richtlijn uitvaardigt, laat ons dan maar eens kijken naar die loonlasten", aldus Neyrinck.