Mauritshuis neemt "Meisje met de parel" onder de loep

Het Mauritshuis in Den Haag gaat "Meisje met de parel" van Johannes Vermeer grondig onderzoeken. Het werk is niet aan een restauratie toe, maar het museum wil meer over de gebruikte materialen en technieken te weten komen.

Het is een van de beroemdste schilderijen ter wereld: "Meisje met de parel" dat Vermeer halfweg de jaren 1660 maakte. Sinds 1902 is het in handen van het Mauritshuis in Den Haag waar het jaarlijks horden bezoekers trekt. Zij zullen het werk van 26 februari tot en met 11 maart van op een afstand moeten aanschouwen, want het museum plant in die periode een grondig onderzoek.

De laatste grondige studie van "Meisje met de parel" dateert van 1994. Toen is het schilderij ook gerestaureerd. Een nieuwe opknapbeurt is niet nodig, maar de onderzoekstechnieken zijn de voorbije kwarteeuw wel danig geëvolueerd. Door het werk opnieuw onder de loep te nemen, hoopt het Mauritshuis meer over de oorsprong te weten te komen.

Materialen

Vele vragen over "Meisje met de parel" blijven onbeantwoord. Zo is het onduidelijk hoe Vermeer het werk precies schilderde en welke materialen hij precies gebruikte. Met de nieuwste technieken wil het museum elementen als het doek, de penseelvoering en de pigmenten opnieuw bekijken.

Voor het onderzoek trekt het Mauritshuis een speciaal atelier van plexiglas rond "Meisje met de parel" op. Op die manier kunnen bezoekers het blijven bekijken, zij het van op een afstand. Wel kunnen ze meer over het project te weten komen via video's en blogposts van onderzoeksleider Abbie Vandivere.