Meest recent

    Triest record: nooit zoveel spoorlopers als in 2017

    In 2017 kreeg spoornetwerkbeheerder Infrabel meer dan 800 meldingen van spoorlopers, ondanks de vele maatregelen en campagnes. Dat blijkt uit het jaarverslag. Spoorlopen is levensgevaarlijk en leidt soms ook tot treinongevallen. Vorig jaar vielen daarbij 7 doden en 7 zwaargewonden. Nog een gevolg zijn de vertragingen. In totaal zorgden incidenten met spoorlopers voor meer dan 6 uur vertraging per dag in 2017.

    Infrabel heeft het ons nochtans genoeg ingeprent: "je leven is een omweg waard". Maar ondanks de vele campagnes is het aantal meldingen over spoorlopers vorig jaar gestegen met zo'n 16 procent in vergelijking met 2016. In 2017 kwamen in totaal 807 meldingen binnen. Dat waren er nog nooit zo veel.

    Spoorlopen veroorzaakt ongevallen

    Spoorlopen is nochtans erg gevaarlijk. In 2017 vielen er bij dergelijke incidenten samen 7 dodelijke slachtoffers. 7 anderen raakten zwaar gewond. Onder de slachtoffers waren verschillende jongeren. "Het gevaar van spoorlopen wordt nog te vaak gebanaliseerd", zegt Infrabel. "Te veel mensen schatten de snelheid van een aankomende trein verkeerd in. Of ze steken de sporen over na het voorbijrijden van een trein en ze beseffen niet dat er ook nog een trein uit de andere richting kan komen."

    Spoorlopen veroorzaakt vertragingen

    Maar spoorlopen heeft ook gevolgen voor het treinverkeer zelf, het veroorzaakt namelijk heel wat vertragingen. Infrabel tekende vorig jaar 140.312 minuten vertraging op. Dat is meer dan 6 uur per dag.

    Wie zijn die spoorlopers en waarom doen ze het?

    Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde spoorloper een man tussen de 18 en 34 jaar is. Hij is vaak een pendelaar en woont meestal in de buurt van spoorinfrastructuur. De cijfers van 2017 tonen aan dat bijna de helft (45%) van alle spoorlopers het deed om een kortere weg te nemen.

    Er zijn ook plaatsen op het spoorwegdomein waar er vaker aan spoorlopen wordt gedaan. Dat zijn de zogenaamde hotspots. Het Belgische spoorwegnet telt er 53 in totaal (29 in stations en stopplaatsen, 17 op het spoorwegnet en 7 aan overwegen). De helft van het aantal gemelde gevallen van spoorlopen gebeurt op 11% van het spoorwegnet.

    Op die zogenaamde hotspots werden al maatregelen genomen, maar Infrabel wil nu nog meer inzetten op onder meer sensibiliseringsacties, het plaatsen van afsluitingen en verbodsborden, camerabewaking en struikelmatten. Daarnaast roept Infrabel nogmaals op om de veiligheidsregels te respecteren en nooit over de sporen te lopen waar dat verboden is.