Meest recent

    Weyts: "Doel verdwijnt voor uitbreiding haven"

    Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kiest resoluut voor een nieuw uitbreidingsplan voor de Antwerpse haven en de Waaslandhaven waarin polderdorp Doel verdwijnt. Weyts lanceert het nieuwe uitbreidingsscenario omdat de acht andere plannen die op tafel lagen, volgens hem, tekortschieten. Het actiecomité Doel 2020 reageert furieus.

    Minister Weyts wil nog dit jaar de knoop doorhakken over de uitbreiding van de Antwerpse haven en de Waaslandhaven. Er lagen acht scenario's op tafel maar die schieten tekort, vindt Weyts.

    Weyts komt daarom met een negende voorstel waarin polderdorp Doel verdwijnt. Dat is niet naar de zin van het actiecomité Doel 2020, want in drie van de eerdere scenario's kwam er geen Saeftinghedok en kon polderdorp Doel blijven bestaan. Minister Weyts neemt die hoop helemaal weg: "Het dossier ligt al 20 jaar op tafel. Er wonen nog amper mensen in Doel. Je kan nu moeilijk zeggen, na bijna 200 onteigeningen, dat het allemaal om te lachen was."

    Voorstel Weyts

    Wat staat er nu in dat nieuwe voorstel? Het plan bestaat uit drie pijlers. Ten eerste wordt er ingezet op een zogenoemde inbreiding van het bestaande havengebied.

    Dat betekent concreet dat er meer en compacter gebouwd zal worden. Ook de Europaterminal wordt verdiept. Het Saeftinghedok wordt, zij het beperkt, uitgebouwd. Net daarom moet Doel wijken. 

    Compromis of beslissing van bovenaf? 

    Volgens Weyts steunt dit negende scenario op de beste elementen van de acht scenario's die voorlagen. "Die waren onvolkomen omdat ze te veel natuur aansneden, mobiliteitsproblemen veroorzaakten of niet voor voldoende uitbreiding van de haven konden zorgen", zegt Weyts.

    Actiecomité Doel 2020 is het daar fundamenteel mee oneens. Voorzitter Jan Creve: "In alle scenario's waarin Doel verdwijnt, met een Saeftinghedok dus, is sprake van grote mobiliteitsproblemen. We overleggen al ruim een jaar met meer dan 100 mensen, maar daar luistert minister Weyts duidelijk niet naar."

    Wat nu? 

    De Vlaamse regering wil nu de effecten van het nieuwe negende scenario onderzoeken. De bouwstenen worden doorgelicht. Als het effectenrapport af is, binnen twee of drie maanden, kan de regering al een beslissing nemen. "Onzin", zegt Jan Creve, "dit komt er nooit door."

    Volgens Creve voldoet het plan niet aan de Europese natuurnormen en de zogenoemde kaderwaterrichtlijn. "Wij betreuren dit ten zeerste. Men had de kans om na twintig jaar tot een constructieve oplossing te komen waar alle partijen zich in kunnen vinden. En, dan gebeurt dit." Doel 2020 wil verder overleggen om tot een oplossing te komen. Creve wil voorlopig nog niet zeggen of er ook juridische stappen zullen worden genomen. 

    Waarom uitbreiding van de haven? 

    De Antwerpse haven en de Waaslandhaven verwachten tegen 2030 een capaciteitstoename van 6 miljoen containers per jaar. In het bestaande havengebied is daar op dit moment geen ruimte voor. 

    Uit het archief:

    Op 20 januari 1998 besliste de Vlaamse regering over het lot van Doel. Het polderdorp moest verdwijnen voor de uitbreiding van de haven van Antwerpen. Het dorpje is intussen in inwonerstal flink uitgedund, maar is er nog steeds.