Meest recent

    Minder suiker in de supermarkt, maar "weinig verschil voor je gezondheid"

    De drie grote supermarkten hebben vorig jaar ruim 360 ton suiker uit hun huismerken gehaald, schrijft Het Laatste Nieuws. Ze volgen daarmee de voedingsindustrie die het suikergehalte in haar merkprodukten al langer heeft afgebouwd. Maar die inspanningen maken weinig verschil in wat consumenten aan suiker binnenkrijgen, zegt voedingsexpert Patrick Mullie.

    Midden 2016 sloten de voedings- en distributiesector een "Convenant Evenwichtige Voeding" af met het kabinet van minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD). De bedoeling was om tegen eind 2017 5 procent van de calorieën uit hun huismerken te halen in vergelijking met 2012.

    Colruyt, Delhaize en Carrefour namen vorig jaar de samenstelling van 3.300 producten onder de loep en bekeken wat ze konden aanpassen zonder te veel aan de smaak te raken. Zo is in totaal 363 ton suiker verdwenen uit voeding van de huismerken. Tegelijk werd 170 ton minder vet en 82 ton minder zout gebruikt.

    "Wij hebben de verantwoordelijkheid om onze producten aan te passen, zodat je kan kiezen uit een evenwichtig aanbod", zegt Nicolas Courant van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, aan VRT NWS. "Daarnaast moet ook de overheid de consument mee motiveren om evenwichtige voeding te kopen. En ook de consument zelf heeft de verantwoordelijkheid om dat effectief te doen."   

    De supermarkten volgen de producenten van de A-merken, die het suikergehalte eerder al afbouwden. "Het aanpassen van producten moet geleidelijk aan gebeuren", zegt Courant. "Enerzijds willen we nog altijd smaakvolle producten op de markt brengen, anderzijds zitten we in een internationaal concurrentiële markt, met bedrijven uit het buitenland die ook druk ervaren, maar niet gebonden zijn aan het convenant."

    "Laat je niet bedotten door marketingstunts"

    Volgens voedingsdeskundige Patrick Mullie maakt 5 procent "minder" maar weinig verschil uit. "Eerlijk gezegd, als ik het lees, denk ik meer aan een marketingstunt dan aan een vooruitgang op het vlak van volksgezondheid", zegt hij aan VRT NWS. "De consument krijgt ongeveer 100 gram suiker per dag binnen. Min 5 procent, dat is dan 95 gram. Dat blijft enorm veel."

    Hoe krijg je dan écht minder suiker binnen? "Laat je niet bedotten door dergelijke marketingstunts", zegt Mullie. "Koop minder frisdrank, koop minder snacks, koop minder kant-en-klare producten, en je hebt 50 procent minder suiker binnen. Betekenisvol voor je gezondheid, én voor je portemonnee."

    Dit is een geval waar de voedingsindustrie zelf spontaan het suikergehalte vermindert. Maar het is niet aan de industrie om maatregelen te nemen tegen overgewicht en obesitas, wel aan de overheid, zegt Mullie nog. "Maak gewoon snacks en frisdranken duurder, en je hebt onmiddellijk al 10 tot 20 procent minder suiker binnen."

    Verdere stappen?

    Momenteel wordt nog gewerkt aan een rapport waarin twee elementen samengebracht worden. In welke mate is het aandeel suiker, zout en vet in voeding verminderd, en in welke mate is het koopgedrag van de consument in die periode veranderd? Het resultaat wordt later dit jaar verwacht. Daarna wordt bekeken of en welke andere stappen nog nodig zijn.