Video player inladen ...

TreinTramBus: "Er waait een nieuwe wind door de NMBS"

De reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) is tevreden met de 5,3 miljard aan investeringen in de Belgische spoorwegen. "De treinreiziger zal dit zeker merken", zegt Stefan Stynen in "De wereld vandaag" op Radio 1. Maar de besparingen hebben hun sporen nagelaten en die zijn niet volledig uitgewist, merkt TTB ook op.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot kondigde vanmorgen een investering van 5,3 miljard euro aan in de spoorwegen. Het geld is bedoeld voor de modernisering van stations, nieuwe treinstellen en betere spoorlijnen.

TreinTramBus is tevreden met de investeringen. "De treinreiziger zal dit zeker merken", zegt Stefan Stynen, die als opvallendste maatregel de grote bestelling van nieuwe dubbeldektreinstellen opnoemt. "Dat gaat over 445 rijtuigen die je op zowat alle lijnen gaat tegenkomen die via Brussel passeren. Dat zijn moderne treinen met meer zitplaatsen." Volgens Stynen zullen die treinen over 1 à 2 jaar "met mondjesmaat op de sporen te zien zijn" en op grote schaal na 2020.

Stynen is opgelucht met het extra miljard dat de regering vrijgemaakt heeft. "Het is een kleine opluchting dat dat er bij is gekomen, de besparingen bij het spoor zijn daardoor niet volledig uitgewist, maar wel een stukje weggewerkt." Door dat extra miljard oogt het plaatje minder slecht dan het er aanvankelijk uitzag, zegt Stynen.

TreinTrambus wijst er wel op dat het perspectief minder gunstig is als gekeken wordt naar het geld dat naar andere investeringen in mobiliteit gaat, zoals de Oosterweelverbinding of de belastingaftrek van salariswagens. "Gezien ons mobiliteitsprobleem zullen we zeker nog meer moeten investeren in ons openbaar vervoer."

Ambitie en zelfvertrouwen

Niettemin ervaart TreinTramBus "een nieuwe wind" bij de NMBS. "En wat meer ambitie en zelfvertrouwen." De nieuwe CEO, Sophie Dutordoir, legt volgens de reizigersorganisatie "terecht de klemtoon op de kerntaken: reizigers vervoeren, stiptheid verbeteren, inzetten op functionele stations en niet alleen op de grote projecten,...". "En dat is positief, want dan kan je met minder middelen toch meer mensen bereiken dan als je alleen inzet op die grote stations en toparchitectuur."