Meest recent

    Grote ongerustheid bij Brussels Airlines, vakbonden dreigen met acties    

    De vakbonden bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines maken zich zorgen over de raad van bestuur die morgen plaatsvindt. De piloten voeren al stiptheidsacties over andere dossiers. Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB, dreigt met grotere acties als er morgen slecht nieuws zou komen.  

    Morgen vergadert de raad van bestuur van SN Airholding, de holding boven Brussels Airlines, in Frankfurt. De directie van Brussels Airlines gaat er haar plan voor de toekomst voorstellen en verdedigen. Een van de vele vragen is of het huidige model van Brussels Airlines kan blijven bestaan, en of dat nog kan onder die naam.

    Het model van Brussels Airlines is een zogenoemd hybride model, een mix van lowcost en full service. Enerzijds biedt de luchtvaartmaatschappij korte- en middellange-afstandsvluchten aan met goedkopere tickets, met extra betalen voor bagage, voor eten aan boord... Anderzijds zijn er ook de langeafstandsvluchten waar die extra's gratis zijn.

    De vakbonden van Brussels Airlines zijn ongerust. "Er liggen meerdere scenario's op tafel, er is nog enorm veel onduidelijkheid, en dat veroorzaakt spanningen", vertelt Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB in "De ochtend" op Radio 1. De werknemers tasten in het duister over de toekomsplannen, maar "ik vermoed dat het morgen make-or-break kan worden voor Brussels Airlines".

    "Het huidige model van de luchtvaartmaatschappij zou eventueel geheel of gedeeltelijk kunnen ophouden te bestaan. Verschillende activiteiten worden mogelijk overgenomen door het overkoepelende Eurowings in Duitsland. Die onzekerheid over de toekomst, blijft Brussels Airlines zoals het vandaag is, weegt heel zwaar."

    "Emotioneel geladen"

    De positie van CEO Bernard Gustin staat mogelijk onder druk, wat al leidde tot spontane steunbetuigingen bij het personeel. Zo is er een online-petitie, gericht aan de bazen van Lufthansa, met als boodschap "Lufthansa: houd Bernard Gustin als CEO van Brussels Airlines". "Gustin is de verpersoonlijking van het model, van de unieke positie als Belgische luchtvaartmaatschappij", zegt Lemberechts.

    "Voor werknemers van Brussels Airlines is dit emotioneel geladen. Het is een model dat werkt ook, dat vandaag de dag rendabel is. In 2012 hebben mensen daarvoor opofferingen gedaan, ingeleverd op arbeidsvoorwaarden en loon, met een garantie op de toekomst van Brussels Airlines. Het zou een zware klap zijn als dat alles met een pennentrek weggeveegd wordt."

    "Ik denk niet dat acties uit te sluiten zijn"

    "Wie op de luchthaven werkt, doet dat met veel passie, met veel liefde. Als de raad van bestuur morgen niet overtuigd is, als er eenzijdig een abrupt einde aan het verhaal zou worden gemaakt, dan denk ik dat het personeel emotioneel zal reageren. Ik denk niet dat acties uit te sluiten zijn."

    Momenteel houden de piloten van Brussels Airlines al twee weken stiptheidsacties in verband met aanslepende dossiers over onder meer vliegtijden en pensioenen. "We weten niet wat er morgen in Duitsland gezegd zal worden", beklemtoont Lemberechts. "Maar moest het zijn dat we heel slecht nieuws krijgen, zou het wel eens kunnen dat ook het grond- en kabinepersoneel actie onderneemt."