Meest recent

    Bernard Gustin, de koppigaard die Brussels Airlines uit de rode cijfers haalde

    Bernard Gustin, de sterke man van Brussels Airlines, staat al sinds 2008 aan het hoofd van de maatschappij. Hij loodste de maatschappij doorheen moeilijke jaren en bezegelde de deal met Lufthansa. Onder zijn bewind groeide Brussels Airlines uit tot een succesvol merk dat uit de rode cijfers klom en het voorbije jaar record na record deed sneuvelen. Maar zijn koppigheid leidde vaak tot conflicten met de Duitsers en dat is hem vandaag dus fataal geworden.

    Bernard Gustin staat intussen 10 jaar aan het hoofd van de grootste luchtvaartmaatschappij actief in België. Hij heeft een verleden als consultant, onder andere voor de luchthaven van Charleroi.

    Het is ook op die manier dat hij uiteindelijk bij Brussels Airlines zal terechtkomen, want via de SN Airholding, de holding boven Brussels Airlines, komt hij binnen bij de maatschappij. Hij wordt er in 2008 aangesteld als CEO in een duobaan. Sinds juni 2012 staat de Brusselaar alleen aan het hoofd van Brussels Airlines.

    Hij heeft, en dat erkennen vriend en vijand, de maatschappij door moeilijke jaren geloodst. De cijfers kleurden rood en Gustin stelde een duidelijk plan op onder de noemer "beyond 2012-2013". Met zijn verleden in Charleroi had Gustin ook al ervaring met het lagekostenmodel. En dat ging hij nu ook toepassen op sommige aspecten van Brussels Airlines. De productiviteit moest omhoog, het personeel leverde in en waar er efficiëntiewinsten geboekt konden worden, werd dat ook gedaan.

    Daardoor kon Brussels Airlines in 2015  voor het eerst in 5 jaar winstcijfers voorstellen, het personeel mocht ook delen in die winst. In totaal werd er zo 5 miljoen euro bruto uitgekeerd aan premies.

    Bernard Gustin is enorm populair bij grote delen van zijn personeel. De voorbije dagen zijn ze een onlinepetitie gestart om hun baas te steunen.

    Bernard wordt op handen gedragen door delen van zijn personeel. Hij heeft Brussels Airlines in moeilijke tijden terug naar de groene cijfers gebracht.

    De koppige CEO

    Maar het botert al lang niet meer tussen Gustin en de Duitse bazen bij Lufthansa. Vooral de relatie met zijn commercieel directeur Christina Förster zou erg moeilijk hebben gelegen. Förster is een absolute vertrouwelinge van Lufthansa CEO Carsten Spohr en is nu naar voren geschoven als nieuwe CEO van Brussels Airlines.

    Ook binnen Eurowings zit ze vaak mee aan de tekentafel waar onder andere beslist wordt over het lot van Brussels Airlines binnen de groep. En dat terwijl Gustin aan die tekentafel geen plaats meer heeft klinkt het.

    Gustin zou voor Förster ook doelbewust informatie achtergehouden hebben en haar niet betrokken hebben bij een aantal beslissingen. Iets waar ze in Frankfurt niet mee kunnen lachen.

    Hij heeft de Duitse bedrijfscultuur onderschat. Het kwam geregeld tot zware confrontaties met Lufthansa

    Gustin hoopte een zogenoemde reverse-take over te kunnen doen. Brussels Airlines was tot voor kort de grootste speler binnen de Eurowingsgroep. Hij dacht het hybride-model van Brussels Airlines te kunnen kopiëren naar Eurowings en zo die maatschappij te dwingen zich aan te passen aan Brussels Airlines in plaats van omgekeerd.

    Maar vorig jaar ging Air Berlin failliet. Na Lufthansa de grootste vliegtuigmaatschappij van Duitsland. Lufthansa was er als de kippen bij om grote delen van het failliete bedrijf over te nemen (vliegtuigen, personeel, slots) waardoor de machtsverhouding binnen de Eurowingsgroep plots veranderde. Brussels Airlines was niet langer de grootste, maar Eurowings zelf zou opnieuw de lakens uitdelen.

    "Bernard heeft gegokt en verloren. Hij heeft ook een aantal fouten gemaakt. Operationeel was hij niet de man met de sterkste visie. Wanneer het ging over het uitbouwen van het netwerk, of de aankoop van een nieuwe Airbus 330 ging hij wel vaker de mist in." vertelt een insider van het Brussels Airlines-management.

    Ook de andere dochterbedrijven van Lufthansa hebben allemaal een Duitse CEO

    De beslissing om Bernard Gustin de laan uit te sturen is voor de Duitsers ook een normale zaak. Bij de andere maatschappijen (Swiss uit Zwitserland en Austrian uit Oostenrijk) binnen de Lufthansagroep zwaait ook een Duitser de plak.

    Dat in combinatie met de koppige managementstijl van Gustin zou zijn exit wel eens kunnen verklaren. Dat daarmee het einde van Brussels Airlines zou zijn ingezet, is echter helemaal niet gezegd.