Meest recent

    Davignon: "Brussels Airlines blijft Belgische maatschappij en zal blijven groeien"

    Brussels Airlines blijft een Belgische entiteit en de Belgische home carrier. "Brussels Airlines zal blijven groeien - het professionalisme, expertise en passie van de werknemers van Brussels Airlines zijn een vitaal onderdeel op ons gezamenlijke pad naar succes", zegt Thorsten Dirks, de topman van Eurowings. Dat wordt ook bevestigd door Etienne Davignon, topman van SN Air Holding,  de overkoepelende holding.

    "Brussels Airlines blijft een Belgisch juridisch bedrijf", zegt Davignon. De samenwerking tussen Brussels Airlines en de Duitse lagekostenmaatschappij Eurowings zal volgens hem leiden tot de Eurowings Group, en Brussels Airlines zal niet "verdwijnen in Eurowings". Wat dat betekent voor de naam "Brussels Airlines", blijft nog wat onduidelijk.

    Brussels Airlines is en blijft de favoriete luchtvaartmaatschappij van België, een Belgische entitteit met een duidelijk Belgische stempel

    Thorsten Dirks, CEO Eurowings

    Een mail van de Eurowings-directie aan het personeel van Brussels Airlines is iets duidelijker. "Hoewel de weg nog lang is, mag er geen twijfel over bestaan: Brussels Airlines is en blijft de favoriete luchtvaartmaatschappij van België, een Belgische entiteit met een duidelijk Belgische stempel." Dat het personeel van Brussels Airlines gerustgesteld moet worden, is duidelijk.

    Davignon was erbij op de raad van bestuur van de SN Air Holding in Frankfurt, waar de beslissing is gevallen om CEO Bernard Gustin eruit te zetten. "Het ging over personen die niet in staat waren om samen te werken", aldus Davignon. "Dat is jammer, maar het is een feit."

    Er lijkt in eerste instantie niet echt veel te veranderen als we Davignon mogen geloven. "Het hybride model blijft behouden", zegt hij. Dat betekent enerzijds point-to-point-vluchten in Europa en Europese vluchten die de langeafstandsvluchten van Brussels Airlines moeten voeden.

    Er komt geen bloedbad en geen sociaal plan

    Etienne Davignon

    Davignon benadrukt dat er zelfs meer langeafstandsvluchten komen, onder meer vanuit Düsseldorf.  Vandaar gaat Brussels Airlines met enkele Airbussen A340 vliegen: in de kleuren van Eurowings, maar met piloten en cabinepersoneel van Brussels Airlines. "Meer werkgelegenheid", zegt Davignon.

    Hij erkent dat er nog op kosten moeten worden bespaard, maar zegt er meteen bij dat dit niet automatisch minder jobs betekent. "Er komt geen bloedbad en geen sociaal plan", aldus Davignon. Hij heeft het nog over "aanpassingen" waarover nog moet worden gediuscussieerd.