Meest recent

    “Slechts 1 op de 4 jongeren beseft dat zijn persoonlijke gegevens verkocht worden”

    Wie sociale media gebruikt, laat veel sporen na. En al die sporen worden verkocht aan commerciële bedrijven om er gepersonaliseerde reclame van te maken. Uit een studie van de universiteiten van Antwerpen, Leuven, Gent en Brussel blijkt dat slechts 1 op de 4 jongeren dat beseft. Om hen bewuster te maken, lanceren de universiteiten een filmpje dat het hele proces uitlegt.

    Iedereen kent het ondertussen: je zoekt via Google naar een nieuw horloge en iets later word je via Facebook en Instagram overspoeld door reclame over nieuwe horloges. Maar het gaat verder: je krijgt ook reclame van producten waar je nog niet naar gezocht hebt, maar die wel aansluiten bij je interesses. Dat komt omdat je hele surfgedrag wordt bijgehouden en Facebook aan de hand van alles wat je deelt een commercieel profiel van je kan maken. 

    Het zijn de fameuze cookies die hiervoor verantwoordelijk zijn. Dat zijn kleine tekstbestandjes die op je smartphone, tablet of computer worden opgeslagen als je een website bezoekt. De verschillende cookies die je achterlaat tijdens het surfen, kunnen door de adverteerders met elkaar worden vergeleken. Tel daarbij de schat aan informatie die sociale media over je bezitten en je kan je inbeelden dat het internet voor commerciële bedrijven een goudmijn is. 

    Jongeren hebben liever gepersonaliseerde reclame, maar vinden dat tegelijk ook beangstigend 

    Brahim Zarouali, onderzoeker universiteit Antwerpen

    Leeftijd, geslacht, relatiestatus, ideologie, wat je liket, waar je bent en welke statusupdate je schrijft: Facebook weet alles over jou. Op die manier krijgen adverteerders een heel compleet beeld van elke gebruiker. Algoritmes kunnen met al die gegevens voorspellen wat je in de toekomst zal willen kopen en kunnen met de juiste advertentie op het juiste moment zelfs je koopgedrag beïnvloeden.

    Zoekopdracht via Google leidt tot reclame op Instagram

    "Wat je online deelt, wordt voor eeuwig bijgehouden en verkocht"

    Volgens onderzoeker Brahim Zarouali van de universiteit van Antwerpen weten veel jongeren niet voldoende wat er met hun gegevens gebeurt. “Uit ons onderzoek blijkt dat jongeren in het algemeen wel weten dat er advertenties aanwezig zijn op sociale netwerksites, maar slechts 26 procent van de jongeren tussen 12 en 17 is er zich van bewust dat deze sites persoonlijke informatie doorspelen aan bedrijven en merken, zodat die gepersonaliseerde advertenties kunnen maken.”

    Daarom lanceert onderzoeksgroep MIOS nu een filmpje dat op een heldere manier uitlegt hoe de adverteerders alles over jou te weten komen. “We willen dat jongeren weten hoe het werkt, zodat ze er kunnen over nadenken. We willen dat ze zich bewust zijn dat alles wat ze online delen voor eeuwig wordt opgeslagen en verkocht wordt aan bedrijven. Ze moeten voor zichzelf de afweging maken of ze dat een probleem vinden, of niet”, zegt Zarouali.

    "We willen die gepersonaliseerde reclame niet als slecht afschilderen, want het heeft ook voordelen", zegt Zarouali. "Jongeren hebben zelfs liever gepersonaliseerde reclame, maar vinden het tegelijk ook beangstigend dat de bedrijven zo veel over hen weten."

    Geen cookies via DuckDuckGo

    Er bestaan enkele tips om te vermijden dat bedrijven je surfgedrag kunnen volgen. Je kan af en toe zelf de cookies wissen van je computer, of je kan surfen via een zoekmachine die je geschiedenis privé houdt en advertentietrackers blokkeert. Een goed voorbeeld is de zoekmachine DuckDuckGo. Of je kan in privé-modus surfen, er worden dan ook geen cookies bijgehouden. 

    De universiteiten hopen dat scholen het filmpje gaan gebruiken in lessen rond privacy en online reclame. Het filmpje is vrij te gebruiken via deze website

    Zoekmachine DuckDuckGo.com houdt geen zoekopdrachten bij