Chinese webwinkel JD.com wil in Europa de strijd aanbinden met Amazon

China's tweede online retailer wil in 2019 van start gaan in Frankrijk en is van plan om via het Verenigd Koninkrijk en Duitsland heel Europa te veroveren. Oprichter en CEO Richard Liu deed zijn plan uit de doeken in de Britse zakenkrant "Financial Times".

Het Chinese JD.com is vastberaden om in Europa de strijd aan te binden met zijn Amerikaanse rivaal Amazon. De verovering van het continent zal beginnen vanuit Frankrijk, waar de webreus een investering van 1 miljard euro plant, om een logistiek netwerk uit te bouwen.

Eerder al liet het bedrijf weten in China meer "made in France" te willen verkopen. Begin januari - de Franse president Macron was toen op bezoek in het land - heeft JD.com daarover een akkoord gesloten met Business France, een organisatie die de belangen van het Franse bedrijfsleven behartigt in het buitenland.

Verenigd Koninkrijk

JD.com heeft ook plannen voor het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf wil in 2019 een onderzoekscentrum openen in Cambridge, waar de nadruk zal liggen op het gebruik van artificiële intelligentie en big data, twee topics die bijzonder actueel zijn in de retail

Ook de Britse premier May sleepte tijdens een bezoek aan Peking, een paar dagen geleden, een deal in de wacht. JD.com beloofde haar in thuismarkt China de komende 2 tot 3 jaar voor zowat 2 miljard pond aan Britse producten te verkopen.

Verenigde Staten

De Chinese groeiplannen beperken zich niet tot Europa. JD.com heeft in de Verenigde Staten een alliantie met Walmart, de grootste supermarkt van de VS. Toen in november 2017 de Amerikaanse president Trump op bezoek was in China, liet JD.com - volgens het beproefde recept - weten de komende 3 jaar voor 2 miljard dollar aan producten "made in America" te willen verkopen.

Een kleine twee weken geleden raakte bekend dat de Chinezen ook plannen hebben om nog voor eind 2018 voet aan de grond te krijgen in de VS.

Wie is JD.com?

JD.com is in China de nummer twee op het vlak van online retail, na de Alibaba Group van ondernemer Jack Ma. Het bedrijf is opgericht in 1998 en is sinds 2004 actief op het internet, waar het elektronica, kleding en boeken maar ook verse voeding verkoopt.

In tegenstelling tot concurrenten Alibaba Group en Amazon, die voor het transport en de distibutie een beroep doen op logistieke dienstverleners zoals DHL, heeft JD.com een eigen logistiek netwerk uitgebouwd. Daardoor levert het bedrijf naar eigen zeggen sneller en goedkoper dan zijn rivalen.

Video player inladen ...

JD.com liet zich in het verleden ook opmerken doordat het erg snel was om experimenten op te zetten met nieuwe technologie, onder andere met drones en robots. Het bedrijf wil deze maand - net zoals Amazon en Alibaba doen - ook honderden fysieke winkels zonder kassa's openen.