Hadrien van Steenbergh

Vakbonden Brussels Airlines vrezen het ergste: "CEO Eurowings komt naar hier, richting is dus duidelijk"

De vakbonden van Brussels Airlines "vrezen het ergste" na het ontslag van Bernard Gustin als CEO. Hoewel er officieel nog niet veel duidelijkheid is, vrezen zij voor het plan waarbij Brussels Airlines volledig opgaat in Eurowings, de dochtermaatschappij van Lufthansa. "Het is erg mistig."

De beslissing is gevallen: CEO Bernard Gustin en zijn financieel directeur Jan De Raeymaeker moeten opstappen bij Brussels Airlines. Lufthansa - dat sinds eind 2016 eigenaar is van Brussels Airlines - was het al langer oneens met de visie van het huidige bestuur.  Lufthansa wilde Brussels Airlines laten integreren in dochterbedrijf (en lagekostenmaatschappij) Eurowings, maar dat zag Gustin niet zitten.

Over de precieze plannen met Brussels Airlines is voorlopig weinig duidelijk, maar dat Gustin wordt vervangen door Christina Förster is voor de vakbonden wel een teken aan de wand. Förster staat er namelijk om bekend om meer op de lijn van Lufthansa te zitten.

Veel onduidelijkheid

"Er is veel onduidelijkheid", zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB in "De wereld vandaag" op Radio 1. "We hebben een nieuwe kapitein, maar we hebben ze nog niet kunnen ontmoeten. We weten dus niet welke richting het uitgaat. En dat maakt ons ongerust."

We hebben een nieuwe kapitein, maar we hebben ze nog niet kunnen ontmoeten.

Woensdag zou er meer duidelijkheid kunnen komen, want dan komt Thorsten Dirks - de CEO van Eurowings - langs. "Het gaat om de CEO van Eurowings. Ik denk dat het dan duidelijk is welke richting het uitgaat", zegt Lemberechts. Hij vindt het vooral jammer dat Gustin zijn plannen niet meer uit de doeken mocht doen in Duitsland. 

Emotioneel

"De ondernemingsraad hiernet was vrij emotioneel", zegt de vakbondsman. "Je moet weten dat veel mensen enkele jaren geleden al inspanningen hebben gedaan. Ze zijn flexibeler gaan werken en hebben loon ingeleverd. Dat heeft vruchten afgeworpen. De maatschappij heeft een goede reputatie en een recordaantal reizigers. We hopen dat we niet in een keurslijf van een lagekostenmaatschappij worden geduwd."

Hoe het nu verder moet, is onduidelijk. "We gaan nu bekijken wat we gaan doen. Staken is een mogelijkheid, maar we gaan ook vechten voor de tewerkstelling en voor het plan dat niet mocht worden voorgesteld."