Meest recent

    "Wie nieuw toestel laat leveren, moet oud altijd kunnen meegeven aan koerier"

    Wie een nieuwe stofzuiger koopt, kan de oude nu al achterlaten in de winkel. Meer nog; winkels zijn verplicht om dat te doen. Maar wie zo'n toestel online koopt, kan het versleten exemplaar niet altijd meegeven met de koerier. "Er lopen gesprekken met leveranciers en koerierbedrijven om dat in de toekomst wel altijd mogelijk te maken", zegt de OVAM.  

    Winkels hebben een 'aanvaardingsplicht' van oud elektro, maar dat loopt niet altijd van een leien dakje, zo kan 'De Inspecteur' op Radio 2 vaststellen. Wij vertellen u in drie scenario's waarop u recht hebt als consument.  

    Scenario 1: aankoop in een winkel met eigen vervoer

    Dan is het eenvoudig: wie in een fysieke winkel een nieuwe wasmachine koopt, kan daar de oude meteen achterlaten. Bij grote toestellen, geldt het wel enkel voor een gelijkaardig apparaat; een koelkast voor een koelkast, een oven voor een oven.  Voor kleinere elektrotoestellen is het nog eenvoudiger; alles wat kleiner is dan een hoofd, mag u zonder aankoopverplichting deponeren in een verzamelpunt in de winkel; een broodrooster, een scheerapparaat of een kruimeldief bijvoorbeeld. Via deze website kan u nagaan waar u zo'n recyclepunt vindt.  

    Scenario 2: aankoop in winkel met thuislevering

    Dan gelden dezelfde regels. Als de nieuwe koelkast wordt geleverd, moet de oude worden meegenomen. Ook hier loopt het soms mis, want niet alle koerierdiensten of leveranciers zijn op een terugname voorzien. In dat geval moet u met de winkel overeenkomen hoe ze toch die verplichting kunnen nakomen. Dat bespreekt u best al met de verkoper bij de bestelling in de winkel.

    Scenario 3: online bestellen met thuislevering

    Ook in dit scenario loopt het soms mis. Niet alle koeriers zijn uitgerust om oude toestellen terug te nemen en het is de verkoper die aan de aanvaardingsplicht moet voldoen, niet de koerier. Verkopers stellen in dit geval vaak voor om uw oude toestel dan zelf terug naar het verkooppunt te brengen. Op die manier voldoen ze aan de aanvaardingsplicht en is alles wettelijk in orde.  Alleen heeft het voor de consument dan minder nut. Wie aan huis laat leveren, moet dan toch zelf naar een winkel rijden om het oude in te leveren.

    Beterschap op komst?

    De wet op de aanvaardingsplicht is niet aangepast aan de e-commerce, geeft de Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) toe.  "Er wordt nu gepraat met leveranciers en koerierdiensten. Bij hen groeit de interesse om de terugname in de toekomst mee te organiseren", zegt woordvoerder Jan Verheyen op Radio 2.  

    Wanneer de wet wordt aangepast, is nog niet duidelijk. Best goed vooraf informeren bij de verkoper, is dus voorlopig de beste raad.