Buurman redt gezin uit brand in Liedekerke

In een huis in de Poortstraat in Liedekerke heeft vanmorgen een zware brand gewoed. Het was de buurman, een bakker, die rook zag en het gezin uit de brand kon redden.

De buurman was aan het leveren voor zijn bakkerij toen hij rook zag komen uit de eerste verdieping van een huis in de Poortstraat. Hij ging aanbellen, maar zonder gehoor. Ook aankloppen hielp niet en daarom stapte hij in zijn auto en begon luid te toeteren. Ook dat had geen resultaat en daarom besloot hij de deur in te beuken.

"Ik heb de vrouw des huizes gewekt, ze was heel verward en wist niet wat er gebeurde. Ik heb haar naar buiten gebracht en gevraagd of er nog iemand in huis was. Toen ben ik op zoek gegaan naar de dochter en de vader en heb hen ook naar buiten gebracht. Ik weet zeker dat als ik er niet gepasseerd was de drie mensen dood waren door verstikking." 

Huis onbewoonbaar 

Het huis is wel volledig onbewoonbaar en de brandweer had veel tijd nodig om het vuur te blussen. Kapitein Paul De Saedeleer: "Het huis bestaat volledig uit hout, daardoor was de brand zo hevig en daardoor konden onze ploegen de brand moeilijk bestrijden." Hoe de brand ontstaan is, is nog niet duidelijk.