Christina Foerster: Duits, hyperintelligent en de nieuwe baas van Brussels Airlines

Ze is jong, gepokt en gemazeld in de luchtvaart en is een absolute vertrouwelinge van de CEO van het Duitse Lufthansa. Wie het dossier al een tijd volgt, wist dat Christina Foerster de nieuwe grote baas van Brussels Airlines zou worden. Vanaf 1 april staat zij aan het hoofd van de luchtvaartmaatschappij. In een wereld van toenemende moordende concurrentie moet zij Brussels Airlines klaarmaken voor de toekomst. Of moeten we Eurowings zeggen?

Het was een persbericht waar in september 2016 niet veel aandacht aan werd besteed: "Christina Foerster wordt de nieuwe commercieel directeur bij Brussels Airlines". Maar in B-House, het hoofdkantoor van Brussels Airlines in Zaventem, wisten ze hoe laat het was. De Duitsers, die dat jaar ook 100 procent van de aandelen van de maatschappij kochten, zouden hun macht stilaan uitbreiden en Christina was voorbestemd om later de nieuwe grote baas te worden van de grootste luchtvaartmaatschappij in België.

Op het kantoor van Bernard Gustin, op dat moment nog CEO van Brussels Airlines, werd hoogstwaarschijnlijk erg luid gevloekt toen het nieuws bekendraakte. Het was een publiek geheim dat Gustin de Duitsers wilde overtuigen van zijn visie over de toekomst van de maatschappij. Te veel Duitse invloed in Brussel zou dat scenario wel eens kunnen dwarsbomen.

Hyperintelligent én een dossiervreter

Christina Foerster studeerde in Duitsland en in de Verenigde Staten. Na een korte loopbaan als consultant kwam ze in 2002 al terecht bij het Duitse Lufthansa. Ze heeft er tal van functies bekleed, zo was ze een tijd verantwoordelijk voor de uitbouw van het 'inflight product' aan boord van de langeafstandsvloot. Haar belangrijkste functie in Duitsland was waarschijlijk die van 'Vice President Network and Fleet Development'. In die functie moest ze beslissingen nemen over welke routes te openen, met welk type toestel, vanaf welke luchthavens. Kortom, Foerster weet als geen ander of een bepaalde vlucht vanuit Brussel naar Afrika beter in Brussel blijft of verhuist naar Duitsland en omgekeerd.

Ze wordt ook omschreven als een hyperintelligente zakenvrouw, die haar dossiers kent en een duidelijke visie heeft. Dat haar visie dichter bij die van het Duitse moederbedrijf Lufthansa staat, hoeft ook niet te verbazen. Ze is uiteindelijk gepokt en gemazeld bij de luchtvaartgigant.

Christina is een uiterst professionele en open-minded manager met grote internationale ervaring

Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines in 2016

Twee handen op één buik met Duitsland

Foerster wordt zowat overal omschreven als de 'absolute vertrouwelinge' van de CEO van Lufthansa, Carsten Spohr. Die goede verstandhouding in combinatie met haar talent heeft er zeker voor gezorgd dat ze uiteindelijk in Brussel is beland. De Duitsers hebben de gewoonte om bij de luchtvaart­maatschappijen die ze overnemen (zoals Swiss in Zwitserland, en Austrian in Oostenrijk) een eigen Duitse CEO neer te poten. Dat hoeft ook niet te verbazen. Wanneer je een duidelijk plan en een duidelijke visie hebt in Frankfurt, dan heb je ook graag bestuurders rondom jou die die plannen mee helpen uitvoeren. Met Bernard Gustin was dat laatste moeilijk tot zelfs onmogelijk geworden.

 

Moeilijke relatie met Gustin

In de wandelgangen van Brussels Airlines hoor je dat Bernard Gustin en Christina Foerster niet bepaald de beste vrienden waren. Gustin wist als geen ander dat haar komst een bedreiging was voor zijn eigen toekomst, vertellen insiders. Hij zou daarom verschillende keren geprobeerd hebben om haar positie te ondermijnen. Zo werd ze geweerd uit bepaalde vergaderingen en werd ze niet betrokken bij sommige beslissingen. Dat Frankfurt dit niet bepaald kon waarderen, kan verklaren waarom de relatie tussen de huidige top van Brussels Airlines en Duitsland de voorbije maanden snel verziekte. Dat in combinatie met een verschillende visie zou wel eens de doodsteek geweest kunnen zijn voor Bernard Gustin. Die, zo erkennen vriend en vijand, een mooi parcours heeft afgelegd bij de maatschappij.

Met Christina Foerster staat er aan het hoofd van Brussels Airlines iemand die mee de Duitse visie zal uitzetten. Wat dat precies wil zeggen voor 'het merk Brussels Airlines' zullen we pas over een paar maanden, misschien zelfs jaren weten.

Wat wel duidelijk is: Brussels Airlines is nu niet enkel op papier een Duits bedrijf, maar ook in de geesten van de mensen en het personeel.