Meest recent

    Ombudsman energie verwacht dit jaar nóg meer klachten: wat zijn de grootste struikelblokken?

    De voorbije drie jaar is het aantal klachten over gas- en elektriciteitsleveranciers toegenomen. Dat komt onder meer door de energieheffing, de zogenoemde Turteltaks. En het is nog niet gedaan. De ombudsman Energie verwacht dit jaar nog meer klachen. Aanleiding? Een aangepast akkoord tussen de leveranciers. 

    De energiebedrijven hebben bijna onopgemerkt nieuwe afspraken gemaakt rond wat ze al dan niet mogen. De plannen zijn sinds 1 januari van kracht en zijn op een aantal vlakken nadelig voor de consument. We lijsten de belangrijkste zaken op. 

    Gedaan met kosteloos overstappen

    Als consument wist u misschien dat u kosteloos kon overstappen van de ene energieleverancier naar de andere. Maar dat is nu verleden tijd. Onder meer Essent en OCTA+ rekenden al kosten aan. Zij zagen dat als een vaste kostprijs die elke klant voor een heel jaar moest betalen, ook al bleef die klant maar een maand.

    Consumentenorganisaties hebben die praktijk altijd aangeklaagd. Ze noemen het een verkapte verbrekingsvergoeding. Een  economische inspectie kon daar niets tegen inbrengen. Eigenlijk zat de kwestie wat in een grijze zone. Vandaag niet meer dus.

    Energiebedrijven mogen die vaste vergoeding nu allemaal vragen aan klanten. Ook als ze overstappen. Het gaat om bedragen van 50, 60 of 70 euro per contract. Als u overstapt voor gas én elektriciteit kunnen ze dat bedrag zelf 2 keer aanrekenen, waardoor het kan oplopen tot 140 euro.

    Dubieuze verkoopstechnieken

    Deur-aan-deur contracten verkopen, telefonisch, online of op een stand in een winkel: de verkoopstechnieken zijn nog altijd toegestaan. Potentiële klanten krijgen bij zo’n "verkoop buiten de eigen verkoopruimte" nochtans vaak foute contractvoorwaarden of een te optimistische vergelijking te horen. Er zijn ook verkopers die bewust aanbellen in wijken waar veel ouderen wonen, in de hoop sneller te kunnen scoren. 

    Maandelijkse prijsaanpassingen

    De federale regering liet ook het "vangnetmechanisme" los voor energiecontracten met variabele prijzen. Daardoor mogen leveranciers hun prijzen voortaan maandelijks aanpassen, naar boven of beneden. Vroeger kon dat maar om de 3 maanden. Er wordt trouwens ook minder streng gecontroleerd of die nieuwe tarieven wel marktconform zijn.