Topoverleg deze ochtend bij Brussels Airlines moet gemoederen bedaren

De CEO van Eurowings, de lagekostendochter van Lufthansa, komt deze ochtend in allerijl naar Brussel om met de vakbonden van Brussels Airlines en het personeel aan tafel te zitten. Na de geruchten over de toekomst van de maatschappij de voorbije week en het ontslag van CEO Bernard Gustin blijven heel wat vragen onbeantwoord. De vakbonden sluiten harde acties niet uit.

Thorsten Dirks, de naam zegt u waarschijnlijk niets, en toch zal wat hij al dan niet zegt vandaag mee bepalen of er de komende dagen vliegtuigen aan de grond blijven bij Brussels Airlines of niet. Dirks is CEO van de Eurowings group, de lagekostendochter van Lufthansa, en de groep waarin Brussels Airlines zal geïntegreerd worden.

Die intentie hebben de Duitsers eind 2016 al bekendgemaakt toen ze de volle 100 % van de aandelen van Brussels Airlines in handen kregen. Over die integratie is afgelopen week veel ongerustheid ontstaan bij personeel en vakbonden, met als orgelpunt het ontslag van de CEO van Brussels Airlines Bernard Gustin en zijn financieel directeur.

Zou Brussels Airlines blijven bestaan? Wat met het Afrika-netwerk? Wat met de werkgelegenheid? Het waren vragen die luidop klonken en waar nog geen duidelijk antwoord op is gegeven.

Thorsten Dirks, CEO Eurowings group

Vakbonden eisen duidelijkheid

Toen de voorzitter van de SN Airholding Etienne Davignon, dat is de holding boven Brussels Airlines, maandagavond landde op Brussels Airport na een Raad van Bestuur in Duitsland haastte hij zich in allerijl naar de hoofdzetel van Brussels Airlines. Hij kwam er de vakbonden, de pers en de publieke opinie sussen over de toekomst van de luchtvaartmaatschappij: "Brussels Airlines zal blijven bestaan, er komt geen sociaal plan, geen bloedbad."

Met die woorden hoopte Davignon bonden en personeel gerust te stellen, maar de onduidelijkheid blijft. Thorsten Dirks van Eurowings moet nu de hete kolen uit het vuur komen halen. De verschillende vakbonden krijgen deze voormiddag één uur en hebben al een hele reeks vragen voorbereid. Als ze geen duidelijkheid krijgen, kunnen ze acties niet langer uitsluiten, klinkt het.

Brussel blijft als Europese hoofdstad vitaal in onze groeistrategie

Thorsten Dirks, CEO Eurowings group

Wat met het personeel?

Over de integratieplannen van de Duitsers is al veel gezegd en geschreven, maar wat die integratie nu precies gaat betekenen voor het personeel blijft een vraagteken. Al een jaar zitten werkgroepen van zowel Brussels Airlines als Eurowings geregeld samen om te bekijken waar ze beter kunnen samenwerken. Wat velen niet beseffen, is dat de integratie in de Eurowings group en bij uitbreiding Lufthansa al even bezig is.

Zo gaan binnenkort piloten en cabinepersoneel van Brussels Airlines vanuit Düsseldorf, Duitsland, met vliegtuigen in Eurowingskleuren langeafstandsvluchten uitvoeren voor de groep. Over die operatie zijn de vakbonden alvast niet enthousiast. Het cabinepersoneel zou er werken aan slechtere arbeidsvoorwaarden dan in Brussel en de lonen zouden aanzienlijk lager liggen.

Eurowings heeft de voorbije maanden ook regelmatig ochtendvluchten tussen Berlijn en Brussel uitgevoerd voor Brussels Airlines. Mensen met een Brussels Airlines-ticket hebben dus al gereisd met de maatschappij. Die operatie was voor de Belgen ook een besparing. Zo moet er namelijk geen bemanning overnachten in Berlijn om die vroege ochtendvlucht naar Brussel uit te voeren. Dit soort samenwerkingen zullen we de komende maanden vaker zien.

Ook de Afrika-vlucht naar Nairobi verhuisde vorig jaar van Brussels Airport naar Frankfurt en is nu in handen van Lufthansa. In ruil kwam een andere Afrika-vlucht terug naar Brussel. De Duitsers zullen nu samen met de Belgen elke route onder de loep nemen om te kijken wie ze moet uitvoeren, vanop welke luchthaven. Er kunnen dus vluchten verdwijnen in Brussel, er zullen er zeker ook bijkomen. De grootste onduidelijkheid is er voor het grondpersoneel. Diensten als marketing of sales zouden wel eens helemaal uit Brussel kunnen verdwijnen. Maar ook daar is nog niets over beslist.

En wat met de naam?

Het leek wel dé inzet van de discussie afgelopen week: zal Brussels Airlines wel Brussels Airlines blijven? In 2016 zei Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa, daarover: "We raken alleen aan het merk als we een beter idee hebben met ook dáárin een Belgische "touch"."

Dat op termijn Eurowingsvliegtuigen zullen opstijgen en landen in Brussel staat zo goed als vast. Dat de kleuren van Brussels Airlines hoogstwaarschijnlijk zullen verdwijnen lijkt ook een zekerheid. Zeker wanneer je de ambitie hebt om zoals de Duitsers het zeggen "een pan-Europese luchtvaartmaatschappij" te worden. Dan ga je niet rondvliegen met Eurowings en Brussels Airlines of Brusselswings.

Een captain bij Brussels Airlines zei daar deze week over: "Wat er op mijn vliegtuig geschilderd staat maakt niet zoveel uit. Zolang we onze job hebben, onder goede voorwaarden en eerlijk vergoed worden voor het werk dat iedereen hier bij Brussels Airlines doet, is het allemaal goed."

En vooral dat laatste zal nu dé inzet worden van de discussies tussen de Duitsers en de Belgen.