Meest recent

    Voorlopig geen vakbonds­acties bij Brussels Airlines

    Er komen voorlopig geen vakbondsacties bij Brussels Airlines. Dat hebben de vakbonden beslist na topoverleg met de CEO van Eurowings, de lagekostendochter van Lufthansa. De bonden hebben beslist om de "uitgestoken hand" van de Duitse luchtvaart­maatschappij aan te nemen. Het komende jaar blijft de naam Brussels Airlines sowieso behouden.

    Thorsten Dirks, de baas van Eurowings, moest vanmorgen de gemoederen komen bedaren in Brussel, nadat bij het personeel van Brussels Airlines onrust was ontstaan over de integratie in de groep rond Lufthansa. De Duitsers vragen het personeel en de vakbonden vooral om tijd om hun plannen en strategie te ontwikkelen. Ze hebben nu nog hun handen vol met de overname van het failliete Air Berlin.

    "Géén sociaal bloedbad, géén tweede Ryanair"

    Toch was er sprake van een uitgestoken hand naar het personeel van Brussels Airlines. Zo zouden mensen vanuit Brussel kunnen blijven werken voor Duitsland. "Daar kan over gepraat worden", klinkt het. "Het lijkt dat de Duitsers op dit moeilijke punt een eerste stap zetten richting bonden", zegt VRT-journalist Riadh Bahri. "We horen wel dat Eurowings geen jobgaranties kan bieden, maar dat ze graag willen groeien en investeren, ook in Brussels Airlines. Maar tegelijk zullen er waarschijnlijk ook meer toestellen van Eurowings naar Brussel komen."

    Dirks heeft benadrukt dat er zeker géén sociaal bloedbad komt bij Brussels Airlines. Er zijn wel veranderingen op til bij de ondersteunende diensten, maar Dirks belooft sociaal overleg. Op 12 maart zitten de bonden van Brussels Airlines opnieuw samen met Eurowings. In eerste instantie zeggen de bonden dat ze gerustgesteld zijn, maar ze blijven waakzaam.   

    Voor het merk 'Brussels Airlines' zullen we een Belgische toets blijven houden. Maar daar is nog niets over beslist.

    CEO Eurowings, Thorsten Dirks

    Verder zou er geen "germanisation" komen en blijft Brussels Airlines lokaal verankerd. De Duitsers zoeken naar een "Belgian touch". Brussels Airlines blijft ook binnen de Star Alliance, waar Eurowings momenteel geen deel van uitmaakt.  "Brussels Airlines zal geen nieuw Ryanair worden", verduidelijkte CEO Dirks.

    Wat de naam betreft: dit jaar blijft Brussels Airlines zeker bestaan. Op langere termijn kan daar wel verandering in komen. "Hoe dan ook blijft het bedrijf Brussels Airlines zeker bestaan, maar het merk zal dus veranderen", zegt Bahri vanop de persconferentie van Eurowings.

    Expertise in langeafstandsvluchten blijft

    Ook over het Afrika-netwerk van Brussels Airlines kwam Duitsland met een positieve boodschap. Er zal meer in geïnvesteerd worden en mogelijk komen er vluchten, toestellen en bestemmingen bij. Niet alleen in Duitsland maar ook in Brussel. Want Brussels Airlines zal op het vlak van Afrikavluchten zijn expertise leveren voor de héle Lufthansagroep. Die expertise wordt verankerd in een zogenoemd "expertisecentrum voor lange­afstands­vluchten", al is de concrete invulling daarvan onduidelijk.  

    Extra langeafstands­bestemmingen staan voorlopig niet op de planning. Maar bestaande bestemmingen vanuit Brussel zijn niet bedreigd, aldus Eurowings. "Al kan het aantal vluchten op bepaalde routes wel worden bijgesteld", klinkt het.

    Brussel Airlines zal wat betreft de Afrikavluchten expertise leveren voor de héle Lufthansagroep.

    CEO Eurowings, Thorsten Dirks

    De gemoederen lijken hiermee voorlopig gesust, want de vakbonden van Brussels Airlines zullen voorlopig geen acties voeren. Belangrijk nieuws, in aanloop naar de krokusvakantie.

    "Wij hadden vroeger een Latijnse trainer" vertelt Pol Buekenhout, van vakbond LBC, "nu hebben we een Germaanse trainer. Hun stijl is meer zakelijk en direct, maar met respect voor het sociaal overleg in België. Wij gaan die uitgestoken hand aanvaarden en actief meewerken aan het stappenplan dat de Duitsers de komende weken gaan uitwerken."