Meest recent

    Radio blijft een populair medium voor de Vlaming

    De Vlaming is ook het afgelopen jaar de radio trouw gebleven. Ondanks het stijgende aandeel van streamingdiensten blijven radiozenders miljoenen luisteraars bekoren, dat blijkt uit de nieuwe CIM-cijfers.

    Radio is ook dit jaar een belangrijk medium voor de Vlaming gebleven. Hoewel we steeds meer verknocht raken aan streamingdiensten als Spotify, blijven we als Vlaming trouw aan onze radio. Manager Radio Els Van de Sijpe weet dat de VRT via radio dagelijks meer dan drie miljoen mensen weet te bereiken.  

    Radio, dat is de kracht van het livemoment. We voelen die sterke band met onze luisteraars elke dag opnieuw.

    Els Van de Sijpe

    Dat succes is makkelijk te verklaren. "Radio, dat is de kracht van het live­moment. We voelen die sterke band met onze luisteraars elke dag opnieuw", stelt ze. Van de Sijpe zegt ook nog dat de komst van het internet zelfs voordelen inhoudt voor het oude medium radio: "We krijgen veel reacties van de luisteraars, via onze apps en andere digitale platformen. Maar ook op locatie of bijzondere evenementen houden we een nauw contact met ons publiek." 

    Bij de VRT blijven Radio 2 en Studio Brussel de koplopers. Zij zijn respectievelijk verantwoordelijk voor meer dan 30 procent en 12,4 procent van het totale marktaandeel. MNM is niet verrassend de populairste zender  voor jongeren tussen 12 en 24 jaar. De zender bereikt zo 9 procent van het totaal aantal luisterende Vlamingen. De radiozenders van de Medialaan bereiken meer luisteraars dan de vorige meting, binnen hun doelgroep halen Qmusic en Joe 11,8 en 7,3 procent. Ook Nostalgie kent een lichte stijging naar 5,6 procent.