Video player inladen ...

Facebook draait de geldkraan open om "groepsvorming" aan te moedigen

Facebook zet de ambities kracht bij om groepen/community's meer waarde te geven in de tijdslijn van de gebruikers. Het bedrijf van Mark Zuckerberg gaat tientallen miljoenen dollars investeren om die groepen belangrijker te maken. Ruim 10 miljoen dollar wordt via beurzen onmiddellijk besteed aan mensen die groepen beheren of opbouwen.

Het nieuws om de groepen belangrijker te maken raakte bekend in de marge van  de Facebook Communities Summit Europe in Londen. Voor dat evenement nodigde het sociale mediabedrijf honderden groepsbeheerders vanuit alle Europese windstreken uit naar de Britse hoofdstad.

Typisch voor die groepen is dat alles draait rond een bepaald thema waarover gepraat kan worden. Gaande van een groep voor moeders die andere moeders helpen met opvoedingstips, tot de Britse groep Girl Skate UK, die vrouwelijke skateboarders op een digitale manier samenbrengt. In ons land zijn de "Ge zijt van ..... als ge...." welbekend bij de meeste Facebookgebruikers.

Niet alleen de financiële steun wijst erop dat Facebook heil ziet in de werking van die groepen, ook de extra functies die groepsleiders krijgen, zetten die ambitie kracht bij. Zo worden alle gegevens van een groep voortaan bewaard op een plek, wat het voor de groepsleiders makkelijker moet maken om in contact te komen met de groepsleden.

Daarnaast zullen groepsbeheerders maximum tien aankondigingen kunnen publiceren die meteen ook bovenaan die groep zullen verschijnen. Nog een aandachtspunt: de strijd tegen valse accounts en ongewenste inhoud wordt opgevoerd: voortaan zal het voor de groepsbeheerders makkelijker worden om de groepsleden te confronteren met de regels die er gelden. In totaal zal Facebook tegen het eind van dit jaar het aantal krachten verdubbelen dat zich volledig focust op de strijd tegen ongewenste inhoud.

De liefdesverklaring van Facebook voor de groepen heeft alles te maken met het nieuwe stokpaardje van het bedrijf: engagement. Berichten die veel gedeeld worden of waar veel vrienden op reageren, zullen in meer tijdslijnen te zien zijn.   

Wat betekent de aankondiging van vandaag concreet?

"Enkele maanden geleden hebben we beslist dat we ons met Facebook meer willen richten op de communities", zegt Tineke Meijerman, woordvoerster van Facebook Benelux.  "Waar het om gaat zijn de verbindingen die mensen met elkaar hebben en daar willen we meer betekenis aan geven." En Facebook ziet die communities erg ruim: het gaat om groepen, maar ook om pagina's die de interactie aanzwengelen. "De plek speelt eigenlijk geen rol, zolang er maar "meaningfull" (betekenisvolle red.) interactie ontstaat. Het is dat wat we nu willen stimuleren.

Kan je geld verdienen met die community's?

"Zeker weten, al stellen we wel vast dat dit voor veel mensen niet het eerste doel is. Dat is toch vooral het uitwisselen van kennis, of het onderhouden van contacten met lotgenoten. Maar bedrijven kunnen er zelf ook baat bij hebben als mensen ideeën gaan uitwisselen over hun product."

Het voortbestaan van de "pages" op Facebook komt niet in gedrang?

"Neen, want pages kunnen ook deel uitmaken van een communitie. Dat zijn zeker niet alleen maar groepen." Meijerman geeft het voorbeeld van de Nederlandse pagina Natuurmonumenten. "Die hebben een grote pagina waar mensen actief dingen gaan liken en actief commentaar gaan geven op de berichten. Ook dat is voor ons een community, dus het kan zeker ook een pagina zijn", besluit de woodvoerster van Facebook Benelux.