Over 7 jaar nog enkel elektrische bussen in Vlaamse steden

Vlaanderen maakt wel degelijk de omslag naar "schone" bussen, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). In 2025 zullen er enkel nog elektrische bussen mogen rijden in de dertien Vlaamse centrumsteden.  

De minister reageert daarmee op uitspraken van de CEO van busbouwer VDL in Roeselare. Die zei dat Vlaanderen sterk achterloopt op Nederland en Scandinavië wat betreft het inzetten van elektrische bussen.

Volgens Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts klopt dat niet helemaal. "Vorig jaar hebben we een bestelling gedaan van een 60-tal dieselbussen en een 60-tal hybride bussen", zegt de minister. "Maar dit zijn wel de laatste dieselbussen die we aankopen, want vanaf 2025 zullen er enkel nog elektrische bussen mogen rijden in de 13 Vlaamse centrumsteden".  

Vlaanderen maakt wel degelijk omslag naar 'schone' bussen, maar geleidelijk zodat het ook betaalbaar blijft.

Vlaams minister voor mobiliteit, Ben Weyts

Volgens de minister maakt Vlaanderen dus wel degelijk de overgang, maar doet het dat geleidelijk zodat het betaalbaar blijft voor de belastingbetaler en de reiziger. Minister Weyts wijst er ook op dat in Nederland het openbaar vervoer is geprivatiseerd. De kostprijs van de duurdere elektrische bussen wordt er doorgerekend aan de reiziger, zegt hij.   

Centrumsteden blij met komst elektrische bussen

De verschillende centrumsteden die we contacteerden zijn verrast door het nieuws, maar wel blij met de plannen.  Een goed signaal, vindt de burgemeester van Turnhout, Eric Vos.

Hij hoopt dat er niet enkel elektrische bussen zullen worden ingezet op de stadslijnen, want die vertegenwoordigen maar een klein deel van het busverkeer in Turnhout. Daarom pleit hij ervoor om ook op de regionale verbindingen vanuit de stad "schone" bussen in te zetten.

Voor Leuven is dit een volgende logische stap

Dirk Robbeets, schepen van openbare werken

Ook Leuven ziet de komst van de elektrische bussen helemaal zitten. Nu al rijden in het centrum van Leuven allemaal hybride bussen, die dus deels op elektriciteit en deels op diesel rijden, vertelt schepen Dirk Robbeets. "Elektrische bussen zijn dus de volgende logische stap, zeker in een stad als Leuven waar het busgebruik nog elke dag toeneemt".  

Ook  burgemeester van Kortrijk Vincent Van Quickenborne (Open VLD) verwelkomt het plan. "Het zal zeker helpen om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren", zegt hij, "en De Lijn heeft hier zeker ook een voorbeeldfunctie".