Noirmontartproduction

Franse kunstwereld zegt "non" tegen sculptuur van Jeff Koons

In Frankrijk groeit de commotie over een sculptuur van Jeff Koons ter nagedachtenis van de slachtoffers van de aanslagen in Parijs. Het monumentale werk moet een plekje bij het Palais de Tokyo krijgen, maar om tal van redenen is de kunstwereld tegen het project gekant.

Een metershoge hand die een boeket veelkleurige ballonnen als tulpen de hoogte in houdt: die sculptuur wil Jeff Koons in samenspraak met het stadsbestuur van Parijs en de Franse minister van Cultuur Françoise Nyssen op een plein bij het Palais de Tokyo plaatsen om de slachtoffers van de aanslagen van 13 november 2015 te herdenken.

Noirmontartproduction

Symbolisch ongepast en ondemocratisch en architecturaal, artistiek, financieel en technisch shockerend

De Franse kunstwereld is echter tegen het project gekant. Eind vorige maand schreven 24 prominente kunstenaars, musea, verzamelaars en politici een open brief om hun grieven kenbaar te maken. Ze noemden de sculptuur (hou u vast) "symbolisch ongepast en ondemocratisch" en "architecturaal, artistiek, financieel en technisch shockerend".

Concreet hekelden ze het feit dat het Palais de Tokyo ver van het Stade de France, de Bataclan en de horecazaken waar de aanslagen plaatsvonden is verwijderd. Daarnaast stelden ze dat een kunstwerk van die omvang op zo'n voorname plek een openbare aanbestedingsprocedure vereist waarvoor ook Franse kunstenaars in aanmerking moeten komen.

Voorts meenden ze dat de visuele impact van de sculptuur van Koons op het landschap te groot is en dat hij en zijn studio "hyperluxueuze multinationals" zijn.

Kunstgalerijen

De schrijvers van de open brief staan niet alleen in hun protest. Een onlinepetitie tegen het project heeft al meer dan 8.000 handtekeningen verzameld en ook de vereniging van Franse kunstgalerijen laat intussen van zich horen.

Die vereniging vraagt in de eerste plaats dat de sculptuur op een andere locatie terechtkomt. Op die manier komt ze meer tot haar recht als eerbetoon aan de slachtoffers van de aanslagen én blijft het plein bij het Palais de Tokyo vrij voor toekomstige, tijdelijke installaties.

Donoren

Het productiehuis Noirmontartproduction dat de belangen van Koons verdedigt, pareert alle kritiek. Het merkt onder meer op dat het kunstwerk is gefinancierd met giften van Frans-Amerikaanse donoren en dat de opbrengsten van het copyright integraal naar de slachtoffers van de aanslagen en hun nabestaanden gaan.