Video player inladen ...

"13 jaar als minimumleeftijd voor sociale media is realistische keuze"

Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen vindt 13 jaar als minimumleeftijd voor sociale media "een realistische keuze". "Kinderen gaan al op Instagram, Facebook en Snapchat als ze 9 of 10 zijn", zegt hij. "Als je de minimum­leeftijd op 16 legt, hou je geen rekening met hun leefwereld."

Op dit ogenblik is er geen officiële leeftijdsgrens voor sociale media. Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) wil die nu vastleggen op 13 jaar. Van Europa mag de leeftijd liggen tussen 13 en 16 jaar, De Backer kiest dus voor de laagste grens. Hij twijfelt er niet aan dat het parlement hem zal volgen, zei hij in "Van Gils & gasten".

Ook de kinderrechtencommissaris is het daarmee eens. "Het Apenstaartenonderzoek leert ons dat 38 procent van de 9- tot 12-jarigen een Facebookaccount heeft en dat 20 procent op Instagram zit. Je kan hen echt niet opleggen om te wachten tot ze 16 zijn, dat is totaal onrealistisch."

Mediawijsheid

"Maar het is belangrijk dat we kinderen en jongeren gevoelig maken voor de mogelijke inbreuken op hun privacy", zegt Vanobbergen. "Want uit datzelfde Apenstaartenonderzoek blijkt ook dat heel veel jongeren zich niet bewust zijn van de gevaren. Een leeftijdsgrens instellen is één manier om hen te beschermen, maar we moeten meer doen. De socialemediabedrijven dragen een grote verantwoordelijkheid, er moeten transparante klachtprocedures bestaan en alles wat met privacy voor jongeren te maken heeft moet in een heldere, kindvriendelijke taal worden aangeboden." (lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Ikbeslis.be

Wie vragen heeft over privacy en sociale media kan onder meer terecht op de website ikbeslis.be van de Privacycommissie. Jongeren, ouders en leerkrachten vinden er tools en tips. Over enkele maanden zal de Privacycommissie trouwens niet alleen advies kunnen geven, ze zal ook kunnen controleren en boetes opleggen.

Vanaf eind mei zal de Privacycommissie in principe kunnen langsgaan bij socialemediabedrijven om te kijken of hun maatregelen om de privacy van jongeren te beschermen efficiënt zijn. Ook als er een klacht binnenkomt, kan de Privacycommissie het bedrijf ter verantwoording roepen. "En de boetes zullen niet mals zijn", zegt staatssecretaris De Backer, "ze kunnen oplopen tot 4 procent van de totale omzet".