Meest recent

    Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved.

    "Plan van Trump is te weinig om lamentabele infrastructuur in VS echt aan te pakken"

    De Amerikaanse president Donald Trump heeft een infrastructuurplan voorgesteld om wegen, bruggen, spoorwegen, stations en luchthavens te herstellen. Dat is dringend nodig, want de infrastructuur in de VS verkeert in een "lamentabele" staat. Maar is het genoeg? VS-correspondent Björn Soenens heeft zijn bedenkingen.

    "De infrastructuur is er echt belabberd aan toe", zegt Soenens. "Je moet maar eens de metro nemen in Montreal (in Canada, red.) als je het hele jaar de metro hebt genomen in New York. Dat is een wereld van verschil. Vorige week reed ik nog rond in New Orleans. Als je daar autorit maakt, dan doet je staartbeen pijn door alle potholes, de gaten in de weg."

    "Eén op de tien bruggen in Amerika is zo versleten dat ze op instorten staat, en daar rijden toch 180 miljoen wagens per dag over. Dammen verkruimelen. Er zijn zelfs 24 miljoen Amerikanen die nog geen internet hebben. Er is heel veel werk in de winkel."

    "Verhaal van verlamming in Washington"

    Tijdens de campagne beloofde Trump dat hij voor beterschap zou zorgen. Maar hoe is het eigenlijk zo ver kunnen komen? Waarom hebben de vorige administraties geen actie ondernomen? "Het gebrek aan onderhoud van de infrastructuur is een verhaal dat al 30-35 jaar duurt. Het is een verhaal van verlamming in Washington. Iedereen ziet het, iedereen wil betere infrastructuur, maar niemand wil ervoor betalen. Dan heb je een probleem."

    Volgens Soenens werd er tot de jaren 50-60 wel geïnvesteerd in openbaar vervoer en wegen, maar is dat volledig stilgevallen. En dat heeft te maken met het Amerikaanse wantrouwen ten opzichte van overheidsinmenging. "Het is alsof het slecht is om te investeren in de publieke ruimte. Ze snijden in hun eigen vel, want de logistiek wordt steeds moeilijker."

    Iedereen ziet het, iedereen wil betere infrastructuur, maar niemand wil ervoor betalen.

    Beroep op lokale overheden en privésector

    Trump spreekt in zijn plan van investeringen ter waarde van 1,5 biljoen dollar. Maar dat geld komt maar voor een klein deel (200 miljard dollar) van de federale overheid. "De rest moet door lokale overheden worden opgehoest, die dan steun moeten vinden bij privé-ondernemers. Het komt erop neer dat voor elke dollar die de federale overheid investeert 6,5 dollar moet bijgepast worden door staten, steden of de privésector. Dat zit er niet meteen in. Bovendien zitten die lokale overheden op droog zaad."

    Soenens wijst erop dat ingenieurs cijfers naar voren schuiven van 2.000 tot 4.000 miljard dollar om alles op orde te stellen. Het is overigens verre van zeker dat het plan door het Congres zal geraken. "Trump zelf lijkt er maar half in te geloven. Hij zegt dat de belastinghervorming en het extra geld voor het leger veel belangrijker zijn."

    Erik Buyst: "Timing is niet goed"

    Erik Buyst, hoogleraar economische geschiedenis aan de KULeuven, denkt eveneens dat de Amerikaanse infrastructuur aan een inhaalbeweging toe is. Maar hij ziet problemen met de timing. "De Amerikaanse economie draait al op volle toeren. Er is bijna geen werkloosheid op dit moment. Het risico bestaat dat de economie oververhit geraakt, met krapte op de arbeidsmarkt, loonstijgingen en inflatie tot gevolg."

    "Eigenlijk moeten we wachten op de volgende economische inzinking over enkele jaren. Dan zou zo’n programma een goede zaak zijn", zegt Buyst. Al vraagt hij zich ook af of het plan wel gaat werken, omdat het zo afhankelijk is van privé-investeerders en lokale overheden. "Er moeten heel veel partners inspringen. Het is een hele zware gok van Trump."