Open VLD: "Verdubbel de boetes voor middenvakrijders"

Hardnekkige middenvakrijders moeten hogere boetes krijgen. Daarvoor dienen de liberale Kamerleden Sabien Lahaye-Battheu en Tim Vandenput een wetsvoorstel in. "Middenvakrijden brengt de veiligheid van mensen onrechtstreeks in gevaar."

"Wie links inhaalt moet na dat manoeuvre terug naar rechts uitwijken. Wie dat niet doet, begaat een overtreding van de eerste graad", stelt Open VLD-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu. Middenvakrijders riskeren vandaag dus een boete van 58 tot 85 euro

Maar, zo zegt Battheu, rechts inhalen is een overtreding van de tweede graad, goed voor boetes van 116 tot 160 euro. Nochtans zijn die boetes vaak onrechtstreeks het gevolg van andere chauffeurs die op het middenvak blijven hangen. "Het is niet logisch dat beide feiten niet even zwaar worden bestraft."

Veiligheid

Daarom wil zij van middenvakrijden ook een overtreding van de tweede graad maken. Zij dient samen met Open VLD-collega Tim Vandenput een wetvoorstel in.

Zo wordt dat een overtreding die, volgens de wet, het leven van mensen onrechtstreeks in gevaar kan brengen. "Dat is ook effectief het geval. Middenvakkleven veroorzaakt immers niet alleen ergernis, maar ook vele weefbewegingen en gevaarlijke manoeuvres, met soms ongevallen tot gevolg."

Als de regering de boete optrekt, gaat de prioriteit van de overtreding voor de wegpolitie doorgaans ook omhoog

Peter De Waele, woordvoerder federale politie

Lahaye-Battheu wil niet alleen hogere boetes, maar ook dat de politie de pakkans verhoogt door meer controles uit te voeren. Nu hebben die controles een lage prioriteit voor de wegpolitie.

Woordvoerder Peter De Waele van de federale politie bevestigt dat. "Maar als de regering de boete optrekt, gaat de prioriteit van de overtreding voor de wegpolitie doorgaans ook omhoog." Volgens De Waele zijn er sinds 2014 elk jaar zo'n 2.500 processen-verbaal uitgeschreven voor links- en middenvakrijders.

Middenvakrijden is, zo bleek onlangs nog uit een enquête van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid VIAS, de grootste ergernis op autosnelwegen. Bumperkleven kwam op de tweede plaats in dat lijstje.

(Archief) Ook in 1987 werd al gewaarschuwd voor middenstrookrijden

Video player inladen ...