Meest recent

    ImageGlobe

    Opmars van stories: na Snapchat, Instagram en Facebook nu ook Google

    Google pakt uit met een nieuw formaat van artikels: AMP Stories. De internetgigant volgt daarmee het voorbeeld van onder andere Snapchat, Instagram en Facebook.

    Stories zijn geen nieuw fenomeen. Snapchat introduceerde ze in 2013 en doorheen de jaren volgden verschillende bedrijven het voorbeeld. Nu is het de beurt aan Google.

    Voor de ontwikkeling van de toepassing werkte het bedrijf samen met enkele grote Amerikaanse organisaties waaronder CNN en The Washington Post. De nieuwe applicatie heet AMP (Accelerated Mobile Pages) Stories.

    Rudy Galfi, verantwoordelijke voor de ontwikkeling van de applicatie, legt uit waarom het volgens hem tijd was voor verandering. Smartphone- en tabletgebruikers raadplegen veel artikels, maar weinig mensen lezen de volledige tekst. De AMP Stories creëren volgens Galfi nieuwe mogelijkheden. "Door de foto's, video's en infografieken zullen gebruikers aandachtiger lezen."

    Wat kenmerkend is aan stories, is dat ze maar een tijdje online blijven en dan weer verdwijnen. Op die manier kunnen gebruikers hun "verhaal" tijdelijk delen. Met Google als nieuwe speler zet de opmars van de stories zich verder.