McDonald's schrapt cheeseburgers en chocolademelk van Happy Meal-menu

Fastfoodgigant McDonald's gaat cheeseburgers en chocolademelk schrappen van het Happy Meal-menu voor kinderen. Dat moet helpen om nieuwe doelstellingen -minder calorieën, suiker, zout en verzadigde vetten- te halen.

In de nieuwe doelstellingen van McDonald's staat dat alle Happy Meal-opties minder dan 600 calorieën en minder dan 650 milligram natrium (een bestanddeel van zout) mogen bevatten. Ook mogen minder dan 10 procent van de calorieën komen van verzadigde vetten en toegevoegde suikers.

Om dat te helpen realiseren worden cheeseburgers (veel zout) en chocolademelk (veel toegevoegde suiker) van het kindermenu gehaald. Wie erom vraagt, zal nog een cheeseburger of chocolademelk krijgen, maar volgens McDonald's zal het aantal bestellingen dalen door de opties van het menu te halen. Dat is ook gebeurd toen frisdrank van het kindermenu werd gehaald vier jaar geleden, zo luidt het.

Er zijn nog enkele andere kleine aanpassingen. Het Happy Meal met kipnuggets komt voortaan met een kleinere portie frietjes en bij de dranken wordt water aan de keuzemogelijkheden toegevoegd. De veranderingen worden in de VS tegen juni doorgevoerd. Of dat in ons land even snel het geval is, is niet meteen duidelijk.

Imago oppoetsen

McDonald's probeert al een hele tijd om zijn imago op te poetsen. Zo werden eerder ook kleine porties fruit en groenten toegevoegd aan het Happy Meal, en kwamen er slaatjes bij als menu-optie. Het Happy Meal, waarbij ook een stukje speelgoed zit, is in het bijzonder een doorn in het oog voor de critici, die de link maken met obesitas bij kinderen.

Sommige gezondheidsorganisaties spreken over een stap in de goede richting, maar niet iedereen is onder de indruk van de aankondiging van de fastfoodketen. "Dit is meer van hetzelfde, oude trucjes van een oude hond", zegt Corporate Accountability, een Amerikaanse nonprofitorganisatie die campagne voert tegen de marketing van McDonald's.

"Het maakt niet uit hoe je het opsmukt, Happy meals zijn bedoeld om kinderen verslaafd te maken aan junkfood en levenslang te verbinden aan het merk."