Video player inladen ...

Op welke manier houdt Facebook ons surfgedrag bij?

Facebook wordt vandaag veroordeeld door de Brusselse rechtbank, omdat het gebruikers en zelfs niet-gebruikers van Facebook overal online volgt. Dat doen ze op allerlei manieren, om zo heel gerichte advertenties op je tijdslijn te kunnen aanbieden. Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Facebook weet altijd en overal welke websites we bezoeken. Dat doen ze aan de hand van cookies. Dat zijn kleine tekstbestandjes die worden opgeslagen op de internetbrowser van je computer, smartphone of tablet, telkens als je een website bezoekt. 

Cookies worden gebruikt om websites beter te laten functioneren, maar ook om je surfgedrag bij te houden. Zo weten bedrijven in welke producten je geïnteresseerd bent en kunnen ze gepersonaliseerde advertenties op je afsturen. Bijna alle websites gebruiken cookies en zijn verplicht om daarvan melding te maken en toestemming te vragen als je hun site bezoekt.  

Maar Facebook, en lang niet alleen Facebook, houdt ook cookies bij als je andere websites bezoekt dan Facebook zelf. En dat doen ze op een iets subtielere manier. Daarom heeft de rechtbank geoordeeld dat Facebook onvoldoende informatie geeft op welke manier het informatie verzamelt en wat er met die gegevens gebeurt. Je kan het plaatsen van cookies door Facebook ook niet weigeren.

Onzichtbare afbeelding bespioneert je surfgedrag

Sociale plug-ins zijn het bekendst. Veel websites, ook vrtnws.be, hebben op hun site een vind-ik-leukknop of een knop om rechtstreeks iets te delen op hun tijdslijn. Die plug-in wordt geladen vanop een server van Facebook. De website staat dus rechtstreeks in contact met de servers van Facebook.

Op die manier kan Facebook ongemerkt cookies plaatsen op het toestel van de bezoeker, zelfs als je niet op de vind-ik-leukknop klikt. En zelfs als je geen profiel hebt op Facebook. Je kan Facebook niet verhinderen dat het cookies opslaat.

Nog iets subtieler is de Facebook-pixel. Dat is een afbeelding van één op één pixel die Facebook plaatst op commerciële sites, zoals webshops. Die afbeelding is zo klein dat ze eigenlijk onzichtbaar is. Het principe werkt hetzelfde als de sociale plug-ins: de afbeelding wordt geladen vanop een server van Facebook waardoor Facebook opnieuw toegang krijgt tot de bezoekers van die site. Opnieuw ook surfers die geen Facebookaccount hebben. Als surfer zie je niet eens dat Facebook aanwezig is op die website. 

De Facebook-pixel wordt aan websites of adverteerders aangeboden als analysehulpmiddel. De adverteerder kan hiermee meten hoeveel gebruikers vanuit Facebook op hun website belanden en hoeveel tijd ze spenderen. De tool is vergelijkbaar met Google Analytics, die trouwens ook  tracking cookies bijhouden om je surfgedrag te analyseren.

Zowel de plug-ins als de pixels worden door websites gebruikt uit eigen voordeel. Met de plug-ins willen websites interactie met de gebruikers stimuleren door artikels te liken of te delen.  Met de Facebook Pixel willen ze meten hoeveel bezoekers via Facebook op hun website terechtkomen. Maar om dat allemaal mogelijk te maken, geven ze Facebook wel de toestemming om hun bezoekers te volgen.

Op 25 mei komt er een nieuwe Europese privacywetgeving om de digitale gegevens van privépersonen beter te beschermen.

Video player inladen ...