Video player inladen ...

Gents kruispunt waar dodelijk ongeval gebeurde al jaren bekend als zwart punt, waarom werd het niet aangepakt?

In Oostakker, bij Gent, is deze voormiddag een meisje van 16 omgekomen bij een verkeersongeval met een vrachtwagen. Volgens het parket gaat het niet om een dodehoekongeval. Het kruispunt staat al jaren bekend als zwart punt en in 2003 lag er al een plan op tafel om het punt aan te pakken. Maar er gebeurde (nog) niets.

Rond 10 uur deze voormiddag werd het meisje van 16 aangereden op het fietspad door een vrachtwagen. De vrachtwagenchauffeur van 51 sloeg op dat moment rechtsaf. Het meisje overleed ter plekke.

De precieze omstandigheden van het ongeval worden nog onderzocht. Maar uit de eerste vaststellingen van de verkeersdeskundige, blijkt dat de bestuurder van de vrachtwagen het meisje in principe had moeten kunnen zien. Volgens het parket van Oost-Vlaanderen, afdeling Gent, gaat het dus niet om een dodehoekongeval. 

Het rijbewijs van de vrachtwagenbestuurder werd onmiddellijk ingetrokken.

Bekend zwart punt sinds 2002

Het kruispunt staat al lange tijd bekend als gevaarlijk. "Al in 2002 stond het op de lijst van 800 zwarte punten", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Björn Rzoska (Groen). "In 2003 lag er zelfs al een definitief ontwerp op tafel om het kruispunt aan te pakken. Maar 15 jaar later stel je vast dat er toch nog een ongeval gebeurt. Het plan om het kruispunt te veranderen, is nooit uitgevoerd."

In 2016 stelde huidig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een lijst op met zwarte punten die zouden worden aangepakt. En er werd ook meteen het nodige budget voor voorzien. "Maar ook dat is niet gebeurd."

De plannen zijn klaar en het geld ligt er. We wachten op de stad Gent. 

Agentschap Wegen en Verkeer

"De plannen zijn klaar en het geld ligt er", zegt Sylvie Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer, dat verantwoordelijk is voor dit bewuste kruispunt. "Maar het kruispunt sluit aan op enkele wegen die onder de verantwoordelijkheid van de stad Gent vallen. De heraanleg van die zijstraten moet aansluiten op ons ontwerp. Wij wachten dus op de stad Gent."

"Wij begrijpen de verontwaardiging, het is inderdaad een punt dat moet worden aangepakt", zegt Syryn nog. "Wij zijn klaar en zouden op zich volgend jaar kunnen starten. Maar dat zal afhangen van de stad Gent."

In januari hebben we als stadsbestuur nog overleg gevraagd over dit kruispunt.

Schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw

De Gentse schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) benadrukt dat dit kruispunt al 15 jaar op de lijst van zwarte punten staat. "Ik kan me niet voorstellen dat ze al 15 jaar wachten op ons fiat", zegt hij aan VRT NWS. "Wij hebben in de loop van 2016 een ontwerp gekregen, maar daar stonden heel wat fouten in. We hebben het teruggestuurd, maar pas in het najaar van 2017 hebben we antwoord gekregen. In januari hebben we als stadsbestuur nog om overleg gevraagd over dit kruispunt. Wij zijn dus zeker vragende partij om dit aan te pakken."

"We zouden ook al kunnen kijken naar tijdelijke maatregelen", benadrukt de schepen nog. "We moeten niet wachten op de meest perfecte heraanleg. Die moet er natuurlijk ooit komen, maar met paaltjes of schilderwerken kan je het ook al beter maken."