Hoe stipt reden de treinen? Infrabel geeft u voortaan 2 keer per dag een stand van zaken

Spoorwegnetbeheerder Infrabel heeft "MobiPulse" voorgesteld.  Dat is een webpagina waar u twee keer per dag een overzicht zal krijgen van de stiptheid en de gemiddelde rittijden op de belangrijkste verkeersassen tussen Brussel en de grote steden. "Het is een soort barometer voor de ochtend- en de avondspits", zegt Thomas Baeken van Infrabel. 

"We creëren met MobiPulse een extra communicatiekanaal om transparantie te geven aan de pendelaars, maar ook aan de reizigersverenigingen en de consumentenverenigingen", aldus Baeken.

"Op de algemene stiptheidscijfers die wij elke maand communiceren, komt vaak de kritiek dat die niet aansluiten bij de beleving van de pendelaars, omdat die cijfers ook de daluren en de weekends in rekening nemen. Dat trekt het stiptheidscijfer naar boven, zeker voor het gros van de pendelaars die 's ochtens en 's avonds het woon-werkverkeer doen."

"Nu gaan we in plaats van alleen maandelijks te communiceren twee keer per dag een stand van zaken geven (om 11 uur en om 21 uur) van hoe het zat in de ochtendspits en de avondspits. En daarnaast bieden we ook een vergelijking aan met het wegverkeer."

We creëren hiermee een extra comunicatiekanaal om transparantie te geven aan de pendelaars.

Thomas Baeken (Infrabel)

Wat toont MobiPulse concreet?

MobiPulse toont de gemiddelde rittijd waarmee u tussen 6 en 9 uur (ochtendspits) vanuit 9 grote Belgische stations (Namen, Luik, Charleroi, Bergen, Doornik, Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Kortrijk en Hasselt) naar Brussel-Centraal kon sporen. Voor de avondspits (16 uur tot 19 uur) wordt hetzelfde principe gehanteerd in de tegenovergestelde richting. Daarnaast wordt ook het stiptheidspercentage op die assen meegedeeld en dat zowel voor de ochtend- als avondspits.

Naast deze informatie geeft MobiPulse ook de gemiddelde rittijd weer om, tijdens diezelfde uren, met de wagen een soortgelijk traject af te leggen: ’s ochtends vanuit het centrum van de grote steden naar het centrum van Brussel en ’s avonds in tegenovergestelde richting. Hiervoor maakt Infrabel gebruik van informatie van Google Maps. De kaart bevat ook maatschappelijk relevante informatie, zoals de kostprijs en de CO2-uitstoot van elke rit.

Tot slot wordt er ook een overzicht gegeven van de hoofdoorzaken die het treinverkeer op het volledige Belgische spoorwegnet hebben gehinderd. MobiPulse is een eigen initiatief van Infrabel, de NMBS is er niet bij betrokken.

Bellot: "Duidelijker en realistischer beeld"

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is tevreden met de lancering van MobiPulse. "Dit zal een duidelijker en meer realistisch beeld geven van de vertragingen die ervaren worden door de meerderheid van de pendelaars, maar het zal de werknemers ook helpen om te kiezen voor de meest voordelige manier van reizen rekening houdend met de tijd, de kostprijs en de vervuiling."

"Door tevens de gemiddelde reistijd met de auto in het spitsuur en op dezelfde routes mee te geven, denk ik dat MobiPulse meer automobilisten kan helpen te overtuigen dat de trein in veel gevallen een volwaardig alternatief is, sneller en minder vervuilend is dan de auto en dat zelfs wanneer de stiptheid niet perfect is. Tijdens de spits naar Brussel kan de auto geen enkele stiptheid garanderen, eerder het tegendeel."