Video player inladen ...

Jupiler wordt even Belgium: "Artificieel nationalisme" en "Fiscaal sarcasme"

De tijdelijke naamsverandering van het biermerk Jupiler wordt door sommigen behoorlijk op de korrel genomen. De voorzitter van Jong N-VA noemt het "artificieel nationalisme". Fiscaal expert Michel Maus hekelt dan weer het "fiscale sarcasme".

Het bekende biermerk Jupiler van brouwerijgroep AB Inbev zal 5 maanden lang de naam "Belgium" dragen. Het gaat om een marketingcampagne ter ondersteuning van de Rode Duivels op het Wereldkampioenschap voetbal in Rusland komende zomer.

Dat het bier vernoemd zal worden naar ons land,  stuit tegen de borst van Tomas Roggeman, de voorzitter van Jong N-VA. "AB Inbev misbruikt een merk om haar klanten een artificieel nationalisme voor een artificiële staat op te dringen", plaatst Roggeman op Twitter. "Newsflash: Belgium deugt niet, al 188 jaar lang", voegt hij er nog aan toe. Roggeman zal dan maar naar eigen zeggen andere biermerken drinken.

Ook fiscaal expert Michel Maus laat zich negatief uit, maar dan vanuit zijn fiscaal perspectief en met name omdat AB Inbev in ons land nauwelijks belastingen betaalt. "Belgisch bierologisch chauvinisme van een bedrijf met een Belgisch fiscologische afkeer", reageert Maus scherp. "Fiscaal sarcasme heet dat."