Video player inladen ...

Zwarte punten in verkeer: Ben Weyts geeft toe dat zijn administratie wat resoluter kan

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Ben Weyts (N-VA) geeft toe dat het Agentschap Wegen en Verkeer best wat resoluter zou mogen optreden bij het wegwerken van de nog overblijvende zwarte punten op de Vlaamse wegen. Hij kreeg enkele lastige vragen in het Vlaams Parlement na het dodelijke ongeval van enkele dagen geleden in de Gentse deelgemeente Oostakker.  

Groen-fractieleider Björn Rzoska vroeg Weyts hoe hij ervoor kon zorgen dat die zwarte punten sneller kunnen worden weggewerkt en kreeg prompt een lange opsomming van de enorme financiële middelen die Weyts en zijn administratie er de voorbije jaren tegenaan hebben gegooid. "Elk menselijk drama leidt tot de conclusie dat het te weinig en te laat is", gaf de minister toe. "We doen het maximaal mogelijke, met historische investeringsbudgetten."

Dat kruispunt in Oostakker staat al 16 jaar geboekstaafd als levensgevaarlijk voor fietsers

Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke (SP.A)

"Uw communicatie brengt mij soms toch wel wat in de war", sneerde Rzoska. Hij verwees naar een antwoord dat Weyts in oktober 2015 gaf op een gelijkaardige vraag over de zwarte punten en waarin hij stelde dat die al na een jaar zouden zijn weggewerkt.

Rzoska kreeg bijval vanop de SP.A-banken. "Dat kruispunt in Oostakker staat al 16 jaar geboekstaafd als levensgevaarlijk voor fietsers", aldus fractieleider Joris Vandenbroucke, die erop wees dat er nóg dergelijke punten bestaan op verschillende plaatsen in Vlaanderen. "Die vallen allemaal onder het Agentschap Wegen en Verkeer."

Daarom doe ik een constructief voorstel: een taskforce zwarte punten bij het Agentschap Wegen en Verkeer, met de lokale bestuurders erbij

Vlaams fractieleider Björn Rzoska (Groen)

"Ik wens dat men resoluter doorgaat bij mijn administratie", moest minister Weyts toegeven. Volgens hem liggen de soms moeizame contacten met betrokken lokale besturen en de dreiging met juridische procedures vaak aan de basis van vertraging.

Björn Rzoska stelt vast dat meer middelen niet altijd leidt tot sneller handelen, hoewel hij minister Weyts daarvoor niet persoonlijk verantwoordelijk houdt. "Daarom doe ik een constructief voorstel: een taskforce zwarte punten bij het Agentschap Wegen en Verkeer, met de lokale bestuurders erbij."