© Stockbroker - creative.belgaimage.be

"Slapeloosheid is een  volksziekte": slaapexpert wikt en weegt uw tips

Na de getuigenis van Annick Ruyts vorige week over haar "witte nachten" kreeg ze massaal veel reacties van mensen die net als zij aan slapeloosheid lijden. In "Hautekiet" reageerde professor Johan Verbraecken van het UZ Antwerpen op tips en suggesties van luisteraars.

Vorige week getuigde VRT-eindredactrice Annick Ruyts in "De minuut" bij "Hautekiet" op Radio 1 over de slapeloosheid waaraan ze al drie jaar lijdt. "Ik heb 2 soorten nachten: Ofwel lig ik een paar uur wakker. Dat zijn de goede nachten. Ofwel ga ik om 23 uur slapen en weet ik om 1 uur dat het niets wordt. Dat zijn de witte nachten. Ik heb van alles geprobeerd: yoga, ademhalingsoefeningen, wietolie (zonder THC), Valeriaan, het hele homeopathische gamma,… Gisteren heb ik nog iets nieuws genomen: baat het niet dan schaadt het niet (...)."

De getuigenis ging niet onopgemerkt voorbij. Ruyts en "Hautekiet" kregen de voorbije dagen veel reacties van mensen met insomnia. "Slapeloosheid gaat veel mensen aan. Meer dan 10 procent van de volwassenen, volgens sommige bronnen zelfs 30 procent, lijdt eraan", zegt professor Johan Verbraecken. Hij leidt het Slaapcentrum van het UZ Antwerpen. "Slapeloosheid is een volksprobleem, ik zou het zelfs een volksziekte noemen." Hij reageerde in "Hautekiet" vandaag op verhalen van luisteraars die soms al jaren met insomnia kampen. We zetten er enkele op een rijtje.

  • "Slaaptherapie kan zeer doeltreffend zijn. Kern van de zaak is dat je meer inzichten verwerft in de mechanismen die de slaap beïnvloeden, dat je weet waarom bepaalde maatregelen kunnen werken."
  • "Slaaprestrictie is soms essentieel. Dat wil zeggen dat je de tijd beperkt die je in bed doorbrengt. Bijf niet liggen woelen en malen in je bed als je de slaap niet kan vatten."
  • "Dat seks kan helpen om in te slapen, is geen fabeltje. Het staat niet in de boeken, maar het ontspant, het is gelukzalig, het bezorgt je een gevoel van euforie, waardoor je makkelijker in slaap kan geraken."
  • "Sudoku's invullen? Dat heeft hetzelfde effect als schaapjes tellen . Je raakt gefocust, het leidt je af van de realiteit van de voorbije dag."
  • "Mindfulness kan zeker werken, het is alweer een goede manier om te leren relativeren, om rust te vinden in je hoofd."
  • "Met slaapmedicatie moet je écht oppassen. Zekere met het zware spul, de benzodiazepinen (alprazolam, loprazolam, lorazepam...) Die hebben bijzonder veel nevenwerkingen, je mag ze écht maar kortstondig nemen. Ze leiden tot oppervlakkige slaap, veroorzaken apneus, nachtmerries, angsten..."
  • "Zware medicatie afbouwen na bijna chronisch gebruik is zeer moeilijk. Je mag er ook niet zomaar mee stoppen. Je krijgt niet alleen heel zware ontwenningsverschijnselen, je zit daarbij ook terug met die slapeloosheid. Waardoor de kans zeer groot is dat je teruggrijpt naar datzelfde middel. Je kan overschakelen naar langwerkende middelen zoals diazepam (valium) wat je makkelijker kan afbouwen, met minder ontwenningsverschijnselen."