Geen Bosch-batterijen in elektrische auto's

De Duitse industriereus Bosch, de belangrijkste leverancier voor de Duitse auto-industrie, gaat zelf geen batterijcellen voor elektrische auto's produceren. Het concern vindt de investering te groot en economisch onverantwoord. Die beslissing maakt de Duitse auto-industrie nu meer afhankelijk van buitenlandse leveranciers.

Om de komende 20 jaar een marktaandeel van 20 procent te veroveren, moet Bosch volgens eigen berekeningen zwaar investeren in onderzoek naar en ontwikkeling van batterijceltechnologie. Het concern overwoog een jaar lang om een fabriek op te richten, maar ziet daar nu definitief van af.

Bosch gaat zich concentreren op de assemblage. Het concern uit Stuttgart investeerde jaarlijks zowat 400 miljoen euro in technologie die verband houdt met elektrische wagens. 

Teleurstelling bij de politiek

Staatssecretaris voor Economie Matthias Machnig (SPD) is teleurgesteld en spreekt van een achteruitgang voor het industriebeleid. "Een toplocatie als Duitsland heeft onafhankelijke kennis en onafhankelijke productie nodig van een essentieel onderdeel van e-mobiliteit." 

Machning kan zich niet voorstellen dat Duitsland geen eigen ontwikkeling en productie van verbrandingsmotoren zou hebben gehad. "Dan zou de Duitse auto-industrie niet aan de wereldtop hebben gestaan."