Video player inladen ...

Groen lanceert plan voor meer verkeersveiligheid: "Belangrijk thema voor 2018 en 2019"

Groen heeft een verkeersplan voorgesteld dat moet leiden tot minder doden in het verkeer. Daarvoor schuift de partij tien concrete actiepunten naar voor. Daarnaast pleit ze ervoor om één instantie verantwoordelijk te maken voor de heraanleg van wegen en kruispunten.

Elk jaar vallen er in ons land meer dan 700 verkeersdoden. België is een van de trieste koplopers in Europa. "Verkeersveiligheid is nog te weinig een politieke prioriteit", zegt Groen-voorzitter Meyrem Almaci. "Voor ons is verkeersveiligheid dan ook één van de belangrijkste thema's voor 2018 en 2019."

Groen schuift tien concrete maatregelen naar voor op lokaal, regionaal en nationaal niveau. Zo hoopt de partij echte stappen vooruit te kunnen zetten.

Maatregelen op lokaal niveau

  • Verkeersinfrastructuur afstemmen op kinderen en ouderen, de meest kwetsbare weggebruikers.
  • Alle kruispunten conflictvrij maken tegen 2020, met duidelijke afscheidingen, veilige oversteekplaatsen e.d.
  • 300 kilometer extra fietsstraten, waarbij fietsers de volledige wegbreedte of de helft daarvan mogen gebruiken.

Maatregelen op regionaal niveau

  • Vrachtverkeer weren uit de buurt van scholen.
  • Rijopleiding hervormen, met meer aandacht voor gevaarherkenning, risiscoperceptie, dodehoekproblematiek, eco-driving en sociaal rijgedrag.
  • Budget voor fietspaden verdrievoudigen van 100 naar 300 miljoen euro per jaar, goed voor 500 kilometer fietspad per jaar langs de gewestwegen.
  • Stadskern van centrumsteden verkeersvrij maken en 30 per uur als norm in de bebouwde kom.

Maatregelen op federaal niveau

  • Rijbewijs met punten invoeren: dat bestraft slecht rijgedrag, maar beloont goed rijgedrag.
  • Verklikken van controles via apps of de radio verbieden.
  • Snelheidsovertredingen beperken via de technologie van de Intelligente Snelheids Assistentie (ISA).

Op vlak van handhaving kunnen er nog reuzestappen worden gezet, vindt Groen. "De pakkans moet omhoog", zegt Kamerlid Stefaan Van Hecke. Alleen zo krijg je bij chauffeurs een mentaliteitswijziging.

Ten slotte is er nog de versplintering van bevoegdheden. Dat is vorige week nog gebleken na het dodelijke verkeersongeval in de Gentse deelgemeente Oostakker. "We willen dat één instantie verantwoordelijk wordt voor de heraanleg van wegen. Het feit dat verschillende instanties verantwoordelijk zijn voor de werken, is problematisch voor de voortgang van de werken", zegt Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw.