Treinticket kopen met smartphone wordt makkelijker

Het wordt binnenkort makkelijker om met uw smartphone treintickets te kopen. Nu kan dat enkel met een kredietkaart, maar binnenkort zal u via de mobiele app ook met bancontact of PayPal kunnen betalen. De komende vijf jaar wordt er 70 miljoen euro geïnvesteerd in digitalisering bij het spoor, schrijft De Tijd.

CEO Sophie Dutordoir liet al meermaals verstaan dat ze van de NMBS een moderner en performanter spoorbedrijf wil maken. De digitalisering is daarbij een cruciaal onderdeel. Zowel voor de interne organisaties als voor het contact met haar reizigers wil de NMBS volop de digitale kaart trekken. De raad van bestuur van de NMBS heeft daarvoor in januari een groot digitaliseringsplan goedgekeurd. Er wordt 70 miljoen euro voor uitgetrokken. 

Interne werking

Enerzijds zijn er de interne werkingsprocessen bij het spoor die een digitale update krijgen. De voorbije maanden raakte onder meer bekend dat alle werknemers voortaan een e-mailadres hebben (dat was nog niet het geval), dat personeelszaken meer online geregeld zullen worden en dat treinbestuurders -en begeleiders modernere tablets krijgen.

Digitaal contact met de reiziger

Ook voor de reizigers zal de NMBS de digitale toepassingen fors uitbreiden. Zo komt er nog dit jaar een nieuwe website, die "responsive" is. Dat betekent dat de site niet alleen op een computer, maar ook op tablets en smartphones perfect leesbaar en gebruiksvriendelijk wordt. Daarnaast wordt ook volop ingezet op de onlineverkoop van tickets. Nu is nog minder dan 1 op de 10 treinkaartjes online gekocht. Meer digitale verkoop heeft voor de NMBS grote voordelen. Woordvoerder Bart Crols: "Als mensen online of met de mobiele app een ticket kopen, komen we meer over hen te weten: hun trajecten, de tijdstippen waarop ze reizen... We kunnen dan ook online met hen in contact blijven en hen gepersonaliseerde info sturen."

Nu kunt u met de mobiele app van de NMBS enkel met een kredietkaart tickets kopen. Binnenkort zal dat ook met Bancontact en PayPal kunnen. Tegen eind dit jaar komt er ook een digitale versie van de GoPass, de populaire tienrittenkaart voor jongeren. Meer digitale tickets zou ook de agressie tegen treinbegeleiders moeten verminderen. Met digitale vervoersbewijzen is er geen discussie meer over niet of slecht ingevulde rittenkaarten.