Jonas Hamers / ImageGlobe

Wie mag zonder gordel rijden?

In ons land hebben minstens 15.000 mensen om medische redenen een vrijstelling van de verplichting om hun gordel te dragen. Dat is veel te veel, vindt Vias. Volgens de verkeers­veiligheids­organisatie zijn er helemaal geen medische redenen die het grote risico rechtvaardigen van rond te rijden zonder gordel. Vias wil dat het systeem van gordelvrijstellingen strenger wordt.

Zes op de tien personen die omkwamen bij een verkeersongeval op de snelweg, droegen geen gordel. Hem niet dragen, houdt dus een groot risico in. Men mag dan ook niet lichtzinnig omgaan met vrijstellingen van de gordelplicht, vindt Vias. In de wegcode zijn verschillende categorieën van bestuurders opgenomen die een uitzondering krijgen op de gordelplicht. Een overzicht.

1. Om medische redenen

Sommige aandoeningen kunnen het oncomfortabel maken om een gordel te dragen, bijvoorbeeld na een borstamputatie of bij een zwangerschap. Mensen die het een probleem vinden, kunnen hun arts een medisch attest vragen. Dat sturen ze op naar de overheidsdienst Mobiliteit, die de vrijstellingen uitreikt.

Stef Willems van Vias: "We begrijpen dat het voor sommige mensen ongemakkelijk kan zijn om de gordel te dragen. Maar dat ongemak weegt niet op tegen het risico dat je loopt wanneer je zonder gordel een ongeval hebt. De gevolgen zijn dan véél erger dan het ongemak van de gordel te dragen."

Vias pleit ervoor om geen enkele vrijstelling meer te geven van onbepaalde duur. Volgens Vias zou er ook beter een onafhankelijke instantie komen die de vragen om een vrijstelling van de gordelplicht beoordeelt en al dan niet een tijdelijke vrijstelling kan toestaan.

2. Bestuurders die achteruitrijden

Op het moment dat bestuurders achteruitrijden, hoeven ze volgens de wegcode de gordel niet om te hebben. Stef Willems: "Je gaat natuurlijk niet gewoon achteruit de openbare weg op. Ook voor die korte momenten dat je een stukje achteruitrijdt, raden wij aan om de gordel aan te houden."

3. Taxichauffeurs

De wegcode omschrijft dat "bestuurders van taxi's wanneer zij een klant vervoeren" de gordel niet hoeven te dragen. Vias vindt dat niet meer up-to-date. Stef Willems: "Ook voor taxichauffeurs geldt uiteraard dat de gevolgen bij een ongeval minder erg zijn als zij de gordel aan hebben."

4. Postbodes

Ook "postbeamten" krijgen in de wegcode een uitzondering van de gordelplicht, wanneer zij bij de post- of pakjesbedeling vaak en op korte afstanden moeten stoppen. Maar ook voor hen vindt Vias die uitzondering eigenlijk niet gerechtvaardigd.

5. In de ambulance, politiecombi of brandweerwagen

Bestuurders en passagiers van "prioritaire voertuigen" mogen volgens de wegcode hun gordel uit laten "wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt". Dat is de enige categorie waar Vias achter de vrijstelling van gordelplicht staat.

Stef Willems: "Bij een brand of zwaar incident gaat het soms om leven en dood. Het is logisch dat bijvoorbeeld brandweermannen, vaak met zware uitrusting aan, geen halve minuut moeten verliezen met de veiligheidsgordel." Ook in ambulances kan de gordel soms niet aan, bijvoorbeeld wanneer een patiënt onderweg medische zorg nodig heeft. En ook bij politie-interventies moet het soms snel gaan.

Conclusie: als het van Vias afhangt, mogen de meeste uitzonderingen van de gordelplicht op de schop. Enkel voor politiemensen, ambulancepersoneel en hun patiënten, en brandweermannen is het gerechtvaardigd om de gordel niet te dragen.