VRT

BTO: "Gebrek aan goede dienstverlening hoe reizigers op luchthaven aan lot werden overgelaten"

De Belgian Travel Organisation (BTO), een beroepsvereniging van reisbureaus, is niet te spreken over de dienstverlening van Brussels Airlines afgelopen vrijdagavond op de luchthaven Zaventem. Daar zaten honderden passagiers vast als gevolg van de zware, winterse weersomstandigheden waardoor het vliegverkeer grote hinder ondervond met grote vertagingen en vele afgelastingen.

"Iedereen heeft op televisie de beelden gezien van het personeel aan de balies van Brussels Airlines dat om 23 uur - bij het einde van hun shift – de deur achter zich dichttrok terwijl er nog honderden, misschien wel duizenden mensen stonden te wachten om meer informatie te verkrijgen over hun vlucht", zegt BTO-voorzitter Jan Van Steen.

"We begrijpen dat de omstandigheden moeilijk waren", gaat Van Steen verder.  "Maar de manier waarop de reizgers aan hun lot werden overgelaten is niet alleen in strijd met de EU-regelgeving, ze was bovendien totaal ontoereikend in het kader van een goede dienstverlening." Volgens Van Steen vraagt de BTO in een brief nu meer uitleg aan de directie van Brussels Airlines. 

BTO dringt erop aan dat de luchtvaartmaatschappijen in dergelijke omstandigheden de reisbureaus meer betrekken. "De reisagent had in dit alles een belangrijke rol kunnen spelen", klinkt het.

Gisteren al bood Brussels Airlines zijn excuses voor de ongemakken van vrijdagavond en zaterdagochtend op de luchthaven.

Video player inladen ...