Video player inladen ...

Zet president Trump Amerika op ramkoers met de Duitse autoproducenten?

"Handelsoorlogen zijn goed", tweette VS-president Donald Trump enkele dagen geleden. Als de EU tegenmaatregelen treft voor zijn geplande invoerheffingen op staal en aluminium, komen er sancties tegen Duitse auto's die in Amerika ingevoerd worden. Toch worden veel Duitse auto's op Amerikaanse wegen geproduceerd... in de VS.

Een jaar geleden was Donald Trump al uitgevallen naar de "erg slechte Duitsers". "Kijk naar de massa auto's die ze uitvoeren naar Amerika, verschrikkelijk! Dat moet stoppen", dreigde hij toen.

Het bleef toen bij woorden, maar nu wordt dat blijkbaar scherper nu Trump invoerheffingen op staal en aluminium wil opleggen, de EU daarop dreigde met sancties tegen motoren als Harley Davidson, jeans van Levi's of bourbon uit Kentucky en de VS-president terugsloeg met bedreigingen tegen de invoer van Europese auto's.

Enkele kanttekeningen: het zijn vooral Duitse auto's -en dan vooral Mercedes-Benz, BMW en de Volkswagenmerken- die vanuit Europa de VS binnenkomen. Twee: niemand is verplicht om die te kopen, die zijn er enkel in de VS omdat Amerikaanse consumenten er graag mee rijden, ook al zijn ze vaak duurder dan Amerikaanse auto's.

De fabriek van Volkswagen in Chattanooga in de Amerikaanse staat Tennesssee.

Duitsers kopen ook Amerikaanse auto's

Zo slecht zijn die Duitsers nu ook weer niet: na Canada, Japan en Mexico zijn ze weliswaar de grootste leveranciers van auto's voor de Amerikaanse markt, goed voor ongeveer 20 miljard dollar vorig jaar. Anderzijds is Duitsland dan weer de derde uitvoermarkt voor Amerikaanse auto's, goed voor 6 miljard dollar in 2017. Bovendien stijgt de VS-uitvoer van auto's naar de Bondsrepubliek sneller dan omgekeerd. (cijfers US Census Bureau).

Bovendien leidt dat heen en weer verschepen van auto's van en naar Duitsland tot forse werkgelegenheid in de havens van Baltimore, Providence, Charleston en Brunswick op de Amerikaanse oostkust. Als Amerika auto's uit Duitsland fiscaal gaat bestraffen, zou dat daar werkgelegenheid kunnen kosten.

Bovendien worden 28% van alle in Amerika verkochte Duitse auto's in de VS zelf geproduceerd. In de fabrieken van Mercedes-Benz in Vance (Alabama), Volkswagen in Chattanooga (Tennessee) en BMW in Spartanburg (South Carolina) werken alles samen 33.000 mensen en met toeleveranciers bij zou dat meer dan 77.000 zijn. Die drie fabrieken liggen bovendien in "the South", waar dat soort banen niet voor het oprapen zijn.

Meer nog: volgens het "Verband der Automobilindustrie" (VDA) wordt slechts 41% van die Duitse auto's "Made in USA" op de Amerkaanse markt verkocht, zowat de helft wordt uitgevoerd naar of Europa of Azië en ze ondersteunen dus zo de Amerikaanse uitvoer en handelsbalans.

"America First" kan ook Amerika kwaad doen

Het is al lang duidelijk dat de inderhaast aangekondigde invoertarieven die president Trump voorstelt, door veel van zijn adviseurs in het Witte Huis en de departementen Buitenlandse Zaken en Handel niet gedragen worden.

De Amerikaanse staalbedrijven zelf doen dat wel, maar andere sectoren van de economie duidelijk niet. De Amerikaanse industrie en dan vooral de staalverwerkende bedrijven vrezen dat zelfs zonder tegenmaatregelen hun producten duurder zullen worden, voor de Amerikaanse consumenten en voor de klanten op wereldvlak.

Het gaat dan om grote sectoren, zoals olie en energie, infrastructuur, maar ook de autosector in de VS. Volgens The Financial Times gingen in 2002 meer dan 200.000 banen in de VS-industrie verloren nadat president George W. Bush toen ook staalheffingen had opgelegd.

Vooral de grote landbouwsector in Amerika zit nu met vrees, want die vrezen dat de belangrijke uitvoer van tarwe en andere granen tot tegenmaatregelen van boze handelspartners zou kunnen leiden. In elk geval heeft president Trump nu wel de aandacht afgeleid van het onderzoek van Robert Mueller naar Russische inmenging in zijn verkiezingen, maar tot welke prijs?