Video player inladen ...

Sponsors Rode Duivels bezorgd om WK-hymne van Damso, ook Zuhal Demir vindt dat Voetbalbond moet ingrijpen 

Verschillende sponsors van de Rode Duivels hebben uitleg gevraagd aan de voetbalbond over de beslissing om de Brusselse rapper Damso het WK-lied te laten zingen. De artiest ligt onder vuur wegens zijn seksistische teksten.  De Vrouwenraad zet de voetbalbond én de sponsors onder druk om Damso te dumpen.  Ook vice-premier Alexander De Croo en staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir vinden dat de voetbalbond  de samenwerking met Damso moet stopzetten.  

Het lied van Damso is nog niet bekend, maar de artiest zelf krijgt felle kritiek, wegens zijn seksistische teksten. De Vrouwenraad had vanmorgen de sponsors opgeroepen om verzet aan te tekenen. 

Damso’s teksten “bulken van walging, misprijzen en verbaal geweld jegens vrouwen,” schrijft de Vrouwenraad in een open brief aan de sponsors van de Rode Duivels, met name Carrefour, AB InBev, Royal Mail, la Loterie Nationale, ING, BMW, Proximus, EDF, PwC, Coca-Cola, Adidas, Besix et Munich Re.

"De Wereldbeker voetbal is een media-evenement dat mannen, vrouwen en kinderen in de ban houdt. De Vrouwenraad vindt het onaanvaardbaar dat iemand als Damso, gekend voor zijn grove en seksistische taal, de vaandeldrager van ons land kan zijn," schrijft de organisatie. 

Wat zegt deze keuze over onze samenleving? Dat we er geen graten in zien om haatboodschappen te sturen naar de helft van de bevolking?

Sponsors reageren

Meerdere sponsors hebben bij de keuze van de Voetbalbond voor Damso hun bezorgdheid geuit daarover, zo ook bouwbedrijf Besix. "Destijds hebben we de Voetbalbond om uitleg gevraagd, bij die keuze voor Damso. We zijn bijzonder bezorgd over het seksisme, dat doorschemert in zijn teksten", zegt woordvoerster Florence Bribosia. "Wij hebben toen te horen gekregen dat Damso gekozen werd omwille van zijn artistieke kwaliteiten. Maar hoe meer teksten we van hem horen, hoe meer onze bezorgdheid toeneemt. We betreuren deze houding van de Voetbalbond. Want voor racisme en seksisme is geen plaats in de bedrijfwereld, de sport, of de maatschappij", zegt ze.

"Respect en diversiteit zijn voor ons van cruciaal belang, zeker in een sport als voetbal die mensen samenbrengt. Nu: het concrete WK-lied van Damso kennen we nog niet. We hopen dat een nummer met de titel "Human" meer verbondenheid uitstraalt dan zijn andere teksten."

Ook Carrefour heeft enkele weken geleden al zijn bezorgdheid geuit bij de voetbalbond, zegt woordvoerder Baptiste van Outryve. "Wij behandelen mannen en vrouwen op gelijke voet in ons bedrijf en trekken dat ook door in de sport: Carrefour is de belangrijkste partner van de Red Flames. We maken ons zorgen over de keuze voor Damso." Tegelijk legt Carrefour, net als de andere sponsors, de bal in het kamp van de voetbalbond, want "die is uiteindelijk verantwoordelijk". 

(lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Ook politieke kritiek

Vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) vindt dat de voetbalbond de samenwerking met Damso niet kan aanhouden. "Als voetbalbond heb je meer dan een voorbeeldfunctie en je kiest dus iemand die bepaalde waarden uitstraalt". Dat is bij Damso niet zo. "Ik denk niet dat de voetbalbond dit kan aanhouden," zei De Croo in "De Afspraak".

Ook staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir vindt dat de voetbalbond moet ingrijpen. "Ik kan me niet voorstellen dat de voetbalbond het merk Rode Duivels aan dit wil verbinden", zei ze in "Van Gils & Gasten". "Misschien moet men de opdracht geven aan een vrouwelijke zangeres", zei Demir nog.  (zie video hieronder)

Video player inladen ...

Voetbalbond houdt voet bij stuk

De voetbalbond is voorlopig niet van plan om van standpunt te veranderen in verband met de keuze voor Damso, zegt woordvoerder Pierre Cornez. De bond wil wel in gesprek gaan met de sponsors hierover. 

Video player inladen ...